Javascript must be enabled for the correct page display

De Relatie Tussen de Bruikbaarheid en de Volledigheid en Interactiviteit van een Universiteitswebsite

Bruins, Silke (2024) De Relatie Tussen de Bruikbaarheid en de Volledigheid en Interactiviteit van een Universiteitswebsite. Bachelor thesis, Psychology.

[img] Text
Bachelorthese, Silke Bruins, S4670086.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (985kB)

Abstract

Het doel van het huidige onderzoek was de leemte in de literatuur over de bruikbaarheid van websites en de factoren daarvan te verkleinen. In dit onderzoek werd er daarom gekeken naar de samenhang tussen de bruikbaarheid en de volledigheid en interactiviteit van een universiteitswebsite. Het uitgevoerde onderzoek was een mixed-methods survey-onderzoek waarbij 259 bachelor Psychologie studenten een universiteitswebsite op haar bruikbaarheid, volledigheid en interactiviteit beoordeelden. Uit de resultaten bleek er een middelmatige samenhang te zijn tussen de bruikbaarheid en de volledigheid van de website. Verder leek er een zwakke samenhang te zijn tussen de bruikbaarheid en de interactiviteit van de website. Deze bevinding moet echter met de nodige voorzichtigheid worden geïnterpreteerd, omdat de twee gebruikte interactiviteitsmaten in dit onderzoek het construct waarschijnlijk op een andere manier meten. Verder werd er gekeken naar of de ervaringen van de participanten overeenkwamen met de gemeten scores van de bruikbaarheid, volledigheid en interactiviteit. Dit bleek voor de bruikbaarheid en interactiviteit zo te zijn. Bij de volledigheid kwam dit niet overeen. Daarnaast werd er aan de participanten gevraagd of er informatie op de website ontbrak of onduidelijk/onvolledig was. Eén derde deel van de participanten gaf aan bepaalde informatie te missen of informatie onduidelijk/onvolledig te vinden. De bevindingen in dit onderzoek kunnen mogelijk bijdragen aan het verbeteren van universiteitswebsites, wat bijdraagt aan het beter leveren van informatie en het verbeteren van het onderwijsproces. Voor het verder verkleinen van de leemte in de literatuur is er vervolgonderzoek nodig.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Kiers, H.A.L. and Goedendorp, M.M.
Degree programme: Psychology
Differentiation route: None [Bachelor Psychology]
Date Deposited: 26 Apr 2024 08:57
Last Modified: 26 Apr 2024 08:57
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3319

Actions (login required)

View Item View Item