Stuut, Brechje (2024) De Efficiëntie van Universiteit Websites. Bachelor thesis, Psychology.
Text
BachelorThese_BrechjeStuut.pdf Restricted to Repository staff only Download (461kB) |
Abstract
Dit onderzoek gaat over de efficiëntie van twee Rijksuniversiteit Groningen websites, met als doel inzicht te verkrijgen wat bijdraagt aan een efficiënt ervaren website. Er zijn kwantitatieve en kwalitatieve data verzameld door middel van een vragenlijstonderzoek. De steekproef bestond uit 259 psychologiestudenten aan de Rijksuniversiteit Groningen, en de twee onderzochte websites zijn de Studentportal en Brightspace. Om de efficiëntie te onderzoeken, is er gekeken naar de nauwkeurigheid waarmee taken succesvol kunnen worden voltooid, waarbij de zoektijd als indicator dient. Hier staat een kortere zoektijd in verband met een hogere ervaren efficiëntie. In dit onderzoek was een maximale zoektijd van drie minuten ingesteld. Er is één significant resultaat gevonden voor het verschil in de gemiddelde zoektijd tussen de websites, waarbij de gemiddelde zoektijd op de Studentportal lager lag dan op Brightspace. Op beide websites waren studenten in meer dan de helft van hun zoekacties onsuccesvol in het vinden van het juiste antwoord binnen de tijd. Door middel van open vragen is de studenten gevraagd wat ze wel en niet/minder efficiënt vinden aan beide websites. Hieruit is duidelijk geworden dat studenten een overzichtelijke categorisatie, niet te grote lappen tekst, en een efficiënt werkende zoekfunctie, belangrijke kenmerken vinden van een efficiënt ervaren universiteitswebsite. Om het inzicht in een efficiënt ervaren universiteitswebsite te vergroten, zijn er meerdere suggesties voor vervolgonderzoek bediscussieerd.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Kiers, H.A.L. |
Degree programme: | Psychology |
Differentiation route: | None [Bachelor Psychology] |
Date Deposited: | 29 Apr 2024 09:19 |
Last Modified: | 29 Apr 2024 09:19 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3321 |
Actions (login required)
View Item |