Mirza, Dannia (2024) Verborgen achter de filter. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
Thesis DanniaMirza_S5727812 15-03-2024!.pdf Download (766kB) | Preview |
Abstract
Het social media platform TikTok draagt mogelijk bij aan een toename van het aantal classificaties van een depressie in de Westerse wereld. Het platform, dat sinds 2017 snel populair is geworden, biedt gebruikers de mogelijkheid om hun talenten en creativiteit te tonen via korte video's. Onderzoek heeft aangetoond dat de top 100 van de meest populaire #mentalhealth-video's op TikTok al meer dan 1,3 miljard keer bekeken is en meer dan 266 miljoen likes heeft ontvangen, waarbij depressie een veelbesproken onderwerp is. Deze video's bevatten vaak informatie, persoonlijke ervaringen en proberen bewustwording te creëren rond depressie. Er groeien echter steeds meer zorgen over het delen van persoonlijke mentale gezondheid op TikTok en de mogelijke effecten op gebruikers. Er is regelmatig sprake van misinformatie, wat TikTok gebruikers aanzet tot zelfdiagnosticering en het zoeken van professionele diagnostiek en behandeling. Dit onderzoek richt zich op de motivatie van TikTok-influencers om deze video's te plaatsen, evenals TikTok-gebruikers hun motivaties om op zo’n video te reageren. De studie maakt gebruik van een kwalitatieve inhoudsanalyse, waarbij 30 video's met de hashtag 'depressie' zijn geanalyseerd, inclusief de eerste vier bijbehorende reacties. Uit de resultaten blijkt dat de meest voorkomende motivaties om TikTok-video's over depressie te plaatsen, zelfexpressie en awareness zijn. Beide motivaties kwamen even vaak voor, namelijk in 11 van de 30 video's (36,67%). De motivatie die het meeste voorkwam voor het plaatsen van een reactie onder TikTok-video’s was ook ‘zelfexpressie’, namelijk in 49 van de 120 reacties (41%). Vervolgonderzoek kan zich richten op manieren waarop TikTok positief kan worden ingezet, bijvoorbeeld voor psycho-educatie. Een praktische aanbeveling is het opzetten van gecontroleerde praatgroepen via TikTok, waar live sessies plaatsvinden met professionals uit de gezondheidszorg en/of ervaringsdeskundigen.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Batstra, L. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 29 Apr 2024 09:17 |
Last Modified: | 29 Apr 2024 09:17 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3323 |
Actions (login required)
View Item |