Javascript must be enabled for the correct page display

"Bij de les blijven!": Een multiple-case studie naar de interactie tussen docenten en leerlingen met ASS in het regulier voortgezet onderwijs

Veld, Britta (2024) "Bij de les blijven!": Een multiple-case studie naar de interactie tussen docenten en leerlingen met ASS in het regulier voortgezet onderwijs. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Masterthesis-Bij-de-les-blijven-S4845854BJV-4.pdf

Download (853kB) | Preview

Abstract

In de overgang van primair naar voortgezet onderwijs maken leerlingen met ASS veel veranderingen mee, zoals een minder gestructureerde klasomgeving en krijgen zij les van verschillende docenten. Volgens de zelfdeterminatietheorie van Deci en Ryan (1975) is het vervullen van de psychologische basisbehoeften aan autonomie, competentie en verbondenheid cruciaal voor het ontwikkelen van intrinsieke motivatie. Observationeel onderzoek naar de relatie tussen intrinsieke motivatie en deze basisbehoeften in de interactie tussen docenten en leerlingen met ASS in het voortgezet onderwijs is echter schaars (Esqueda-Villegas et al., 2022). Om inzicht in deze relatie te geven is in dit onderzoek de volgende vraag onderzocht: “Welke observeerbare autonomie-ondersteunende, competentie- opbouwende, en verbondenheid-bevorderende uitingen zetten docenten in het voorgezet in bij het lesgeven, en op wat voor wijze beïnvloeden deze uitingen de taakgerichtheid van studenten met ASS in de klas?”. Er is een multiple casestudie uitgevoerd doormiddel van observationeel onderzoek met video-opnames. Zes middelbare scholieren met ASS en hun docenten zijn gefilmd tijdens klassikale lessen, waarna de basisbehoefte-gerelateerde docentuitingen en taakgericht gedrag van de leerlingen werden gecodeerd in Mediacoder. Opvallende resultaten waren dat docenten voornamelijk competentie-opbouwende uitingen vertoonden en leerlingen meer taakgericht gedrag vertoonden wanneer er sprake was van meer ZDT-bevorderende docentuitingen. Minder taakgericht gedrag leek observeerbaar bij de aanwezigheid van relatief veel ZDT-verminderende docentuitingen. Er zijn aanwijzingen dat de taakgerichtheid van leerlingen met ASS mogelijk hoger is bij docenten die relatief veel de psychologische basisbehoeften ondersteunen, met name verbondenheid en competentie. Uitgebreider onderzoek is echter nodig om te onderzoeken of er sprake is van een verband.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Steen, S. van der
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 29 Apr 2024 11:34
Last Modified: 29 Apr 2024 11:34
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3325

Actions (login required)

View Item View Item