Javascript must be enabled for the correct page display

Trots, een te Complexe Emotie? Een Experimenteel Onderzoek naar de Invloed van Authentieke en Hubristische Trots op Empathie en Tolerantie

Mensink, Jesse (2024) Trots, een te Complexe Emotie? Een Experimenteel Onderzoek naar de Invloed van Authentieke en Hubristische Trots op Empathie en Tolerantie. Bachelor thesis, Psychology.

[img] Text
Thesis-Jesse-Mensink.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (1MB)

Abstract

In deze experimentele studie (N=273) is onderzoek gedaan naar de invloed van authentieke en hubristische trots op tolerantie met empathie als mediërende factor. Daarnaast is ook hun invloed op zelf-focus en anderen-focus onderzocht. In tegenstelling tot voorgaande onderzoeken naar de twee facetten van trots is er in de huidige studie gebruik gemaakt van niet-negatieve manipulaties en metingen van hubristische trots, door het introduceren van nieuwe meet- en manipulatiemethodes. Hoewel deze nieuwe methoden grotendeels succesvol waren in het manipuleren van de twee trotscondities, verschilden de niveaus van empathie en tolerantie niet significant met die in de controleconditie. De bevindingen toonden echter wel aan dat participanten in beide trots condities zowel meer zelf-focus als anderen-focus vertoonden dan participanten in de controleconditie. De bevinding dat authentieke trots meer zelf-focus veroorzaakt dan hubristische trots, hoewel onverwacht, opent de discussie over de dynamiek tussen de twee facetten van trots en zelf- en anderen-focus. De studie benadrukt de noodzaak om bestaande methoden voor het meten en manipuleren van trots te heroverwegen en mogelijk te verfijnen, gezien de effectiviteit van de nieuw ontwikkelde schaal voor hubristische trots en de succesvolle manipulatie van authentieke trots.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Gordijn, E.H.
Degree programme: Psychology
Differentiation route: None [Bachelor Psychology]
Date Deposited: 03 May 2024 10:51
Last Modified: 03 May 2024 10:51
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3332

Actions (login required)

View Item View Item