Javascript must be enabled for the correct page display

De Relatie Tussen Taal Ontwikkeling en Intelligentie bij Extreem prematuur geboren kinderen.

Horst, Erika van der (2024) De Relatie Tussen Taal Ontwikkeling en Intelligentie bij Extreem prematuur geboren kinderen. Master thesis, Psychology.

[img] Text
Thesis-Erika-van-der-Horst-s3564746-2023-2024.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (457kB)

Abstract

Extreem vroeggeboren (EPT) kinderen hebben een groter risico op cognitieve tekorten dan op tijd geboren (FT) kinderen. Eerdere onderzoeken hebben een lineair verband aangetoond tussen de mate van vroeggeboorte en IQ-scores later in het leven. EPT-geboren kinderen vormen een diverse groep, wat het moeilijk maakt om een typisch cognitief profiel te identificeren. Een studie vond een verband tussen vroegtijdige taalontwikkeling en cognitieve vermogens. Er bestaat echter beperkte kennis over het verband tussen vroegtijdige taalontwikkeling en latere intelligentie bij EPT-geboren kinderen. In het huidige onderzoek onderzochten we de relatie tussen taalontwikkeling, taalbegrip op tweejarige leeftijd, en intelligentiescores op vijfjarige leeftijd bij EPT-geboren kinderen. Methode: 73 EPT-geboren kinderen werden op tweejarige leeftijd in het onderzoek opgenomen en van deze groep werden 59 kinderen opnieuw beoordeeld op vijfjarige leeftijd. Op de leeftijd van twee jaar vulden ouders vragenlijsten over de taalontwikkeling van hun kind in. Op vijfjarige leeftijd werd de intelligentie van het kind gemeten. Correlatieanalyses, meervoudige regressieanalyses en moderatoranalyses werden uitgevoerd. Het onderzoek had tot doel te bepalen of verschillende taalmetingen latere intelligentie-indices kunnen voorspellen en te verkennen hoe de zwangerschapsduur (GA) de relatie tussen taalmetingen en intelligentie beïnvloedt. Resultaten: Er werd een significant verband gevonden tussen taalontwikkeling en intelligentie bij EPT-geboren kinderen. Er werd geen significant verband gemeten tussen taalbegrip en intelligentie. GA had geen significante invloed op de relatie tussen taalmetingen en intelligentie. Conclusie: De genuanceerde relatie tussen verschillende aspecten van taal en cognitieve uitkomsten benadrukt de complexiteit van de wisselwerking tussen taalontwikkeling en intelligentie bij EPT-geboren kinderen. De bevindingen van dit onderzoek bieden inzicht in voorspellers van intelligentie, wat bijdraagt aan het voorkomen van mogelijke lange termijn stoornissen bij kinderen die EPT zijn geboren. Dit draagt op zijn beurt bij aan het verbeteren van toekomstige cognitieve functies, met name met betrekking tot intelligentie.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Groen, Y.
Degree programme: Psychology
Differentiation route: Clinical Neuropsychology (CN) [Master Psychology]
Date Deposited: 07 May 2024 09:35
Last Modified: 07 May 2024 09:35
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3336

Actions (login required)

View Item View Item