Sibelt, Ruben (2023) Motivatie voor gym: een wisselwerking tussen de psychologische basisbehoeften en de vakleerkracht? Bachelor thesis, Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB).
Text
Bachelorscriptie-bewegingsonderwijs-Ruben-Sibelt-2023.pdf Restricted to Repository staff only Download (360kB) |
Abstract
Tegenwoordig speelt plezier een belangrijke rol in de kerndoelstellingen van het basisonderwijs. Tegelijkertijd groeit de bezorgdheid over het niveau van lichamelijke activiteit bij kinderen. Daarom is het cruciaal om plezier in lichamelijke opvoeding te bevorderen. Voldoende leerkrachten kunnen een oplossing zijn voor dit probleem. Het doel van dit onderzoek is om te bepalen in hoeverre de psychologische basisbehoeften intrinsieke en extrinsieke motivatie voorspellen, en of de aanwezigheid van een vakleerkracht gym deze relatie modereert. Om dit doel te bereiken, werd kwantitatief onderzoek uitgevoerd met behulp van twee meervoudige regressieanalyses, met competentie, autonomie, leerkracht-leerlingrelaties en leerling-leerlingrelaties als onafhankelijke variabelen. Gegevens uit de Peiling bewegingsonderwijs van GION Onderwijs/Onderzoek (Timmermans et al., 2017) werden hiervoor gebruikt. De resultaten van de twee regressieanalyses gaven aan dat competentie en relatie met de leerkracht goede voorspellers zijn van intrinsieke motivatie, terwijl autonomie en relatie met leeftijdsgenoten sterke voorspellers zijn van extrinsieke motivatie. Bovendien beïnvloedt de aanwezigheid van een vakleerkracht de relatie tussen de relatie met de leerkracht en intrinsieke motivatie. De aanwezigheid van een vakleerkracht lijkt de relatie tussen de psychologische basisbehoeften en extrinsieke motivatie niet significant te beïnvloeden. Het wordt aanbevolen om deze basisbehoeften te verbeteren om zowel intrinsieke als extrinsieke motivatie te bevorderen. In toekomstig onderzoek zou de onderzoekspopulatie uitgebreid kunnen worden en zouden er uitspraken kunnen worden gedaan over causaliteit en de vraag of de basisbehoeften en motivatie ook de prestaties in lichamelijke opvoeding kunnen voorspellen.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Timmermans, A.C. |
Degree programme: | Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB) |
Differentiation route: | None [Bachelor AOLB] |
Date Deposited: | 08 May 2024 09:41 |
Last Modified: | 08 May 2024 09:41 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3338 |
Actions (login required)
View Item |