Javascript must be enabled for the correct page display

Kwalitatieve Studie naar de Rol van Teamleiders bij Werkdruk van Leerkrachten Voortgezet Onderwijs

Jonge, Wieteke de (2023) Kwalitatieve Studie naar de Rol van Teamleiders bij Werkdruk van Leerkrachten Voortgezet Onderwijs. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Bachelorwerkstuk.pdf

Download (689kB) | Preview

Abstract

De werkdruk in het onderwijs wordt over het algemeen als hoog beschouwd. Docenten zien een toename van administratieve werkzaamheden door de ontwikkeling van het onderwijs. Deze hoge eisen kunnen te veel van leraren vragen. Teamleiders moeten ervoor zorgen dat de communicatie tussen schoolleiding en leerkrachten soepel verloopt. ment en leraren soepel verloopt. De vraag die in dit onderzoek centraal staat is hoe de begeleiding door teamleiders aan docenten die werkdruk ervaren op middelbare scholen? Het instrument dat gebruikt is, is een interviewgids die is opgesteld door zes studenten van de Rijksuniversiteit Groningen. Deze interviews zijn afgenomen bij teamleiders die werkzaam zijn op verschillende middelbare scholen in en rond Groningen. De vragen gaan over onderwerpen als het heersende schoolmanagement, de wijze van leiderschap en, nuttig voor dit onderzoek, vragen over de begeleiding door teamleiders wanneer de werkdruk door docenten als te hoog wordt ervaren. Uit de resultaten blijkt dat de factoren die een hoge werkdruk veroorzaken zijn: personeelstekort, gebrek aan geld, korte en drukke periodes, die veel administratief werk van docenten vragen.Daarentegen zijn er ook factoren die de werkdruk kunnen verlagen, namelijk goede samenwerking binnen het team, een goede houding en motivatie en lastenverdeling. De conclusie is dan ook dat teamleiders docenten op meerdere manieren begeleiden. Dit varieert van goede communicatie, het verminderen van taken tot externe begeleiding. Samenwerking tussen teamleiders en hun docententeam is daarom belangrijk in dit opzicht. Door weinig enthousiasme van teamleiders zijn er minder respondenten geïnter-bekeken dan gewenst voor het onderzoek. Het is noodzakelijk dat er meer onderzoek wordt gedaan naar de rol van team leiders zodat de toenemende druk in het onderwijs laag gehouden kan worden door adequate hulp van teamleiders.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Renting, N.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 14 May 2024 15:01
Last Modified: 15 May 2024 08:24
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3345

Actions (login required)

View Item View Item