Javascript must be enabled for the correct page display

De rol van carrière-exploratie bij het tegenkomen van negatieve carrière feedback: gemedieerd door carrière zelf-effectiviteit en gemodereerd door SES

Vries, E.J. de (2024) De rol van carrière-exploratie bij het tegenkomen van negatieve carrière feedback: gemedieerd door carrière zelf-effectiviteit en gemodereerd door SES. Bachelor thesis, Psychology.

[img]
Preview
Text
BscthesisS4636074ElianedeVriesNCFCECSESESsupervisorTHeihal.pdf

Download (430kB) | Preview

Abstract

Uit eerder onderzoek blijkt dat individuen die goed weten hoe ze hun loopbaan kunnen verkennen, profiteren van een betere match tussen persoon en een functie. Ook hebben zij vaker een hogere betrokkenheid bij loopbaan-gerelateerde zaken en loopbaantevredenheid. Om deze reden onderzoekt deze studieloopbaan verkennend gedrag van werknemers, met name wanneer ze negatieve carrière feedback ontvangen, via carrière zelf-effectiviteit. Deze studie suggereert dat individuen die meer negatieve carrière feedback ontvangen, ook de neiging hebben om een verlaagde loopbaan zelfeffectiviteit te hebben en minder te verkennen in hun loopbaan. Deze studie heeft 99 jongvolwassenen tussen 18 en 35 jaar ondervraagd aan de hand van vragenlijsten. In tegenstelling tot de hypotheses toonden de resultaten, onderzocht via gemodereerde mediatieanalyses, geen verband tussen negatieve loopbaanfeedback en loopbaanverkenning via loopbaan zelfeffectiviteit. Ook ondersteunden de resultaten niet de suggestie dat sociaaleconomische status deze relatie beïnvloedt. Mogelijk als gevolg van het gebruik van een beperkte meting van negatieve carrière feedback, weerspiegelden de vragenlijsten niet volledig hoe werknemers negatieve carrière feedback waarnemen. Daarnaast waren de analyses gebaseerd op correlaties waardoor de richting van de relaties niet verduidelijkt kon worden. Dit betekent dat individuen die vaker verkennen in hun loopbaan mogelijk een hogere carrière zelfeffectiviteit hebben en daarom minder negatieve carrière feedback ontvangen. Toekomstig onderzoek kan causale verbanden onderzoeken door gebruik te maken van een longitudinaal ontwerp.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Heihal, T.I.
Degree programme: Psychology
Differentiation route: None [Bachelor Psychology]
Date Deposited: 14 May 2024 15:10
Last Modified: 14 May 2024 15:10
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3346

Actions (login required)

View Item View Item