Javascript must be enabled for the correct page display

Passende en Valide Meetinstrumenten Voor het Meten van Zingeving in het Leven bij Neurodivergente Individuen

Overgoor, Mandy (2024) Passende en Valide Meetinstrumenten Voor het Meten van Zingeving in het Leven bij Neurodivergente Individuen. Master thesis, Psychology.

[img] Text
Masterthese-MCRM-Overgoor-S4310136.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (646kB)

Abstract

Neurodivergente individuen ervaren doorgaans minder welzijn dan de algemene bevolking. Een voorwaarde voor een hoog welzijn, is dat een individu in voldoende mate beschikt over zingeving in het leven. Om de eventuele stijgingen van welzijn te meten bij neurodivergenten, kan het relevant zijn om goed gevalideerde en geschikte meetinstrumenten te gebruiken. Er is geen literatuur beschikbaar over meetinstrumenten voor zingeving in het leven die zijn afgenomen bij neurodivergente individuen. Het huidige exploratieve kwalitatieve onderzoek heeft daarom als doel om te onderzoeken wat het beste (goed gevalideerd en geschikt) meetinstrument is voor zingeving in het leven bij een neurodivergente populatie. De eigenschappen van de vragenlijsten MLQ, PIL, SOC-13 en SOC-29 zijn onderzocht met een narratief literatuuronderzoek met sneeuwbalmethode en afgerond met een panelinspraak. De resultaten laten zien dat er niet één bepaalde vragenlijst is die de beste psychometrische eigenschappen heeft en het meest gebruiksvriendelijk is. Bij alle onderzochte vragenlijsten blijkt dat het derde component van de definitie van zingeving in het leven, namelijk significance, niet is verwerkt in de samenstelling van de vragenlijsten. Juist dit aspect lijkt belangrijk te zijn neurodivergente mensen. Er zijn dus aanvullende subschalen nodig. Trefwoorden: meetinstrumenten, neurodivergenten, welzijn, zingeving in het leve

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Greaves-Lord, K.
Degree programme: Psychology
Differentiation route: Clinical Psychology (CP) [Master Psychology]
Date Deposited: 21 May 2024 06:43
Last Modified: 21 May 2024 06:43
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3355

Actions (login required)

View Item View Item