Diever, Ilse (2024) Het meten van zingeving en Floreren bij neurodivergente volwassenen: Een onderzoek naar bruikbare meetinstrumenten. Master thesis, Psychology.
|
Text
Masterthesis-Ilse-Diever-Zingeving-Floreren-Neurodiversiteit.pdf Download (1MB) | Preview |
Abstract
In elke samenleving is het streven dat alle individuen een vervuld en florerend bestaan leiden, ongeacht hun kenmerken of achtergrond (Pellicano & Heyworth, 2023). Dit onderzoek analyseert verschillende instrumenten om de mate van zingeving en floreren te meten, door middel van een narratieve review en een paneldiscussie bestaande uit ervaringsdeskundigen en zorgprofessionals, betrokken bij het Autisme Team Noord-Nederland (ATN). Na analyse van diverse meetinstrumenten blijken de Purpose in Life Test (PIL), Meaning in Life Questionnaire (MLQ) en Sense of Coherence (SOC-13) zinvol voor het meten van zingeving. Daarnaast blijken de Flourishing Scale (FS) en Mental Health Continuüm (MHC-SF) geschikte instrumenten voor het meten van floreren. Het panel benadrukt dat bij dit onderzoek de nadruk moet liggen op de kwaliteit van de items, eerder dan op de kwantiteit ervan. Op basis van dit onderzoek kan er geconcludeerd worden dat de MLQ wordt beoordeeld als het meest bruikbare meetinstrument om de mate van zingeving te meten bij een neurodivergente populatie. Ook geldt dat de MHC-SF wordt beoordeeld als meest betekenisvol en geschikt om de mate van floreren te meten bij een neurodivergente populatie. Echter moet opgemerkt worden, dat de indruksvaliditeit in dit onderzoek beperkt is door de geringe mate van tijd tijdens de paneldiscussie. Voor vervolgonderzoek wordt aanbevolen om ervaringsdeskundigen te betrekken en te overwegen een combinatie van gestructureerde interviews en zelfrapportagevragenlijsten te gebruiken voor diepgaandere inzichten met gestandaardiseerde meetmethoden. Het integreren van deze aanbevelingen kan leiden tot een verfijnder begrip van zingeving en floreren binnen de neurodivergente populatie en bijdragen aan een effectievere ondersteuning en interventie voor deze groep. Sleutelwoorden: Identiteitsontwikkeling, neurodivergentie, zingeving, floreren
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Greaves-Lord, K. |
Degree programme: | Psychology |
Differentiation route: | Clinical Psychology (CP) [Master Psychology] |
Date Deposited: | 23 May 2024 13:51 |
Last Modified: | 23 May 2024 13:51 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3357 |
Actions (login required)
View Item |