Javascript must be enabled for the correct page display

Successen met werkdrukverlaging in het primair onderwijs, van 2014 tot en met het werkdrukakkoord in 2018

Graver-Holierook, Ronel, E.M. (2024) Successen met werkdrukverlaging in het primair onderwijs, van 2014 tot en met het werkdrukakkoord in 2018. Master thesis, Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Master-thesis---REM-Holierook---Successen-met-werkdrukverlaging-in-het-primair-onderwijs.pdf

Download (1MB) | Preview

Abstract

Binnen het primair onderwijs is werkdruk een veelbesproken onderwerp. In deze studie zijn succesverhalen in kaart gebracht omtrent werkdrukverlaging zónder aanvullende financiële ondersteuning. Centraal stond de vraag welke aanpassingen van 2014 tot het werkdrukakkoord in 2018 positief hebben bijgedragen aan werkdrukvermindering op basisscholen. Er is onder meer gekeken naar de specifieke onderwerpen die hebben geleid tot werkdrukvermindering, de precieze invulling van deze succesverhalen, de oorsprong van de ideeën binnen de schoolorganisatie, de mogelijkheden die pas na 2018 beschikbaar waren, en eventuele verschillen in perspectief tussen leraren en schoolleiders. Om deze succesvolle initiatieven te achterhalen werden in 2020 interviews afgenomen met 7 schoolleiders en 12 leraren in het primair onderwijs. Concrete succesverhalen uit dit onderzoek omvatten het prioriteren van taken, het organiseren van administratiedagen en het benutten van de talenten van collega’s door onderlinge samenwerking en uitwisseling. Ideeën voor werkdrukvermindering ontstonden vaak uit informele gesprekken en vergaderingen tussen leraren en directieleden, zonder dat er specifieke plannen waren opgesteld. Het extra geld van het werkdrukakkoord na 2018 maakte veel meer aanpassingen mogelijk, zoals het aanstellen van extra personeel en het aanschaffen van leermiddelen. Ondanks verschillende perspectieven tussen leraren en schoolleiders over de ervaring en benadering van werkdruk, benoemden beide groepen vergelijkbare oplossingen en praktijkverhalen die als werkdrukverlagend werden ervaren, waarbij leraren de nadruk legden op subjectieve omgevingsfactoren (zoals werksfeer en leiderschapsstijl), terwijl schoolleiders vooral keken naar het bieden van kwalitatief goed onderwijs en het optimaliseren van de organisatiestructuur en de inzet van beschikbare financiële middelen. De bevindingen van dit onderzoek benadrukken de cruciale rol van tijd in het begrijpen en verminderen van werkdruk in het primair onderwijs. Tijd is niet slechts een element in de werkomgeving van leraren, maar een essentieel aspect van het werk. Het optimaliseren van de beschikbare tijd blijkt niet alleen de werkdruk te verminderen, maar kan ook het gevoel van competentie vergroten. Verder wijst dit onderzoek uit dat voor de werkdrukbeleving en het welbevinden van leraren, leidinggevenden een prominente rol hebben. De leidinggevenden hebben een belangrijke taak bij tijdmanagement, zoals het stellen van prioriteiten aan de werkeisen, en bij het creëren van een positieve werkomgeving waarin leraren samenwerken in een team, verantwoordelijkheid krijgen en zich gewaardeerd voelen. Zo ervaren leraren een hoger welbevinden, zijn zij meer intrinsiek gemotiveerd en zullen zij minder werkdruk ervaren.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Warrens, M.J.
Degree programme: Educational Sciences
Differentiation route: Onderwijskunde [Master Educational Sciences]
Date Deposited: 23 May 2024 13:53
Last Modified: 23 May 2024 13:53
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3359

Actions (login required)

View Item View Item