Javascript must be enabled for the correct page display

Kinderparticipatie in jeugdbeschermingsonderzoeken in Nederland: Participeren kinderen uit arme gezinnen minder?

Drenth, Hannah (2023) Kinderparticipatie in jeugdbeschermingsonderzoeken in Nederland: Participeren kinderen uit arme gezinnen minder? Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img] Text
Masterthesis-Hannah-Drenth-2.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (483kB)

Abstract

Ondanks het recht en belang van kinderparticipatie in de jeugdbescherming, blijkt in de praktijk dat kinderen in de jeugdbescherming weinig participeren. Armoede lijkt hier invloed op te kunnen hebben. In dit onderzoek wordt onderzocht in hoeverre armoede in het gezin invloed heeft op de participatie van kinderen in jeugdbeschermingsonderzoeken in Nederland. Er is gebruik gemaakt van data van het onderzoeksproject HESTIA. Er is een retrospectieve, cross-sectionele, kwantitatieve dossierstudie uitgevoerd. De steekproef bestond uit 292 dossiers verzameld bij Nederlandse jeugdbeschermingsinstanties. Om de relatie tussen armoede en kinderparticipatie (MPAT totaalscore) te onderzoeken is lineaire regressieanalyse uit gevoerd. Uit de resultaten bleek dat de participatie van alle kinderen laag was (M=1.43). Verder bleek geen significante relatie tussen armoede en participatie (p=.542). Wel bleek een hogere leeftijd significant samen te gaan met meer participatie (p<.001). Ook bleken meisjes significant meer te participeren dan jongens (p=.011). Daarnaast was de participatie significant hoger bij meldingen bij RvdK dan bij AMHK (p<.001). Het hebben van broers en/of zussen en migratieachtergrond bleken geen significante voorspellers voor participatie. Concluderend kan gesteld worden dat de participatie van kinderen in de jeugdbescherming erg laag is. Er is aanvullend onderzoek nodig naar de rol van armoede en in de praktijk wordt aanbevolen om professionals door middel van training en duidelijke richtlijnen meer te ondersteunen bij het faciliteren van participatie in de jeugdbescherming.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Middel, F.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 28 May 2024 12:09
Last Modified: 28 May 2024 12:09
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3367

Actions (login required)

View Item View Item