Javascript must be enabled for the correct page display

Breed kijken naar dubbele bijzonderheid.

Monteban, Eline (2023) Breed kijken naar dubbele bijzonderheid. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Eindversie-thesis-Eline-Monteban.pdf

Download (789kB) | Preview

Abstract

Dubbel bijzondere kinderen zijn hoogbegaafd, maar hebben daarnaast leer- gedrags- of ontwikkelingsproblemen. Juiste identificatie van dubbele bijzonderheid is van belang voor deze kinderen voor hun zelfbeeld en een passend onderwijsaanbod. Dit wordt echter bemoeilijkt door onder andere gebrek aan een eenduidige definitie van dubbele bijzonderheid. Hierdoor is er eenduidige wijze waarop dubbele bijzonderheid worden gesignaleerd en geïdentificeerd. In huidig onderzoek is in kaart gebracht op welke manier binnen het Nederlands basisonderwijs dubbele bijzonderheid wordt gesignaleerd en geïdentificeerd. Er is een kwalitatief onderzoek uitgevoerd waarbij semi-gestructureerde interviews zijn afgenomen bij leerkrachten, intern begeleiders en orthopedagogen (N=15) die werkzaam zijn op verschillende typen scholen (regulier, speciaal onderwijs, voltijds hoogbegaafden onderwijs en speciale voorzieningen voor dubbel bijzondere kinderen). In huidig onderzoek is naar voren gekomen dat dubbele bijzonderheid gesignaleerd en geïdentificeerd wordt door breed te kijken, goed onderzoek te doen en oog te hebben voor de situatie waarin bepaald gedrag zich voordoet. Er worden verschillende middelen ingezet om de leerling en zijn ontwikkeling in kaart te brengen, zoals het leerlingvolgsysteem, observaties en gesprekken, en de samenwerking tussen ouders en school is hierbij van belang. Professionals hebben het gevoel onvoldoende kennis en ervaring te hebben om dubbele bijzonderheid adequaat te signaleren en identificeren. Daarnaast leiden overlappende kenmerken, eenzijdige deskundigheid en maskering ertoe dat dubbele bijzonderheid lastig is om te signaleren en identificeren. In een vervolgstudie kan gekeken worden of de manier van signalering en identificeren verschillend is tussen de verschillende typen scholen.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Blom, B. and Ploeg, R. van der
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 30 May 2024 08:22
Last Modified: 30 May 2024 08:22
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3374

Actions (login required)

View Item View Item