Javascript must be enabled for the correct page display

Het gedachtegoed van de reformpedagoog Barendsen en consorten

Meddeler, Sam (2024) Het gedachtegoed van de reformpedagoog Barendsen en consorten. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img] Text
Masterthesis-S.-Meddeler.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (693kB)

Abstract

Samenvatting Dit onderzoek richt zich op hoe de pedagogische visie van de reformpedagoog Barendsen zich verhield tot de pedagogische visie van de reformpedagogen Gunning en Ligthart op de omgang met de seksuele ontwikkeling van pubers aan het begin van de twintigste eeuw. Om meer te weten te komen over hun pedagogische visie is op basis van kwalitatief onderzoek een historisch pedagogisch bronnenonderzoek uitgevoerd. Met een thematische analyse zijn de geselecteerde data op inductieve wijze gecodeerd waarbij de thema’s: seksuele ontwikkeling en seksuele voorlichting centraal stonden. Gedurende het onderzoek is het programma ATLAS.ti gebruikt om te coderen. Uit dit onderzoek kan geconcludeerd worden dat alle drie de reformpedagogen een voorstander waren van seksuele voorlichting voor pubers en zij namen hierbij het standpunt in dat ouders zodoende zelf invloed hebben op hoe hun kind wordt geïnformeerd. Uit dit onderzoek is eveneens gebleken dat er meer overeenkomsten zijn in de pedagogische visies van Barendsen, Gunning en Ligthart. In tegenstelling tot de abstracte wijze waarop Barendsen schreef over lichamelijke veranderingen in de puberteit, schreef Gunning hier juist gedetailleerd over. Hij maakte daarbij onderscheid tussen de geslachten. Bovendien valt op dat er relatief veel is geschreven over de seksuele ontwikkeling en voorlichting van meisjes, in tegenstelling tot de hoeveelheid materiaal uit vergelijkbaar onderzoek waarin minder werd geschreven over meisjes. Ligthart heeft in de geanalyseerde bronnen niet geschreven over de seksuele ontwikkeling van pubers. Op de vraag hoe de pedagogische visie van Barendsen zich verhoudt tot de visie van de andere reformpedagogen, lijkt er sprake te zijn van consistentie in hoe zij dachten over de omgang met de seksuele ontwikkeling van pubers. Tot slot worden suggesties gedaan voor vervolgonderzoek om meer inzicht te krijgen in hoe in andere bronnen en stromingen van begin twintigste eeuw werd gedacht over de seksuele ontwikkeling en voorlichting van pubers. Daarbij valt dit onderzoek binnen het project van Parlevliet en Van Essen over puberteitspedagogiek en zal een bijdrage leveren aan dit project. Sleutelwoorden: twintigste eeuw, reformpedagogiek, seksuele ontwikkeling, seksuele voorlichting.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Parlevliet, S.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 04 Jun 2024 07:19
Last Modified: 04 Jun 2024 07:19
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3378

Actions (login required)

View Item View Item