Javascript must be enabled for the correct page display

Het verschil in pestslachtofferschap tussen LHBT-leerlingen en heteroseksuele/cisgender leerlingen, en de invloed van LHBT-gericht schoolbeleid op deze verschillen.

Totic, Larissa (2024) Het verschil in pestslachtofferschap tussen LHBT-leerlingen en heteroseksuele/cisgender leerlingen, en de invloed van LHBT-gericht schoolbeleid op deze verschillen. Master thesis, Sociology.

[img]
Preview
Text
Masterthesis-L.N.Totic.pdf

Download (3MB) | Preview

Abstract

Lesbische, homoseksuele, biseksuele en transgender (LHBT) leerlingen in het voortgezet onderwijs worden vaker gepest dan heteroseksuele/cisgender leerlingen. Tot op heden zijn weinig studies uitgevoerd naar verschillen in pestslachtofferschap waarin onderscheid wordt gemaakt tussen verschillende vormen van pesten. Daarnaast geven voorgaande studies weinig inzicht in de effectiviteit van LHBT-gericht schoolbeleid op het pestslachtofferschap van LHBT-leerlingen. Deze huidige studie beoogt daarom meer inzicht te geven in de mate waarin LHBT-leerlingen slachtoffer zijn van verbaal, relationeel, materieel en fysiek pesten vergeleken met heteroseksuele/cisgender leerlingen, en de mate waarin LHBT-gericht schoolbeleid van invloed is op het verminderen van deze verschillen. Op basis van data afkomstig van de Sociale Veiligheidsmonitor 2018 zijn er logistische regressieanalyses uitgevoerd onder 5.129 Nederlandse leerlingen (M leeftijd = 14,14; SD = 1,52; LHB = 20%; T = 2%). De resultaten laten zien dat transgender leerlingen vaker slachtoffer zijn van verbaal, relationeel, materieel en fysiek pesten dan cisgender leerlingen. Daarnaast laten de resultaten zien dat LHB-leerlingen vaker slachtoffer zijn van relationeel pesten dan heteroseksuele leerlingen. Wat betreft verbaal, materieel en fysiek pesten zijn er geen significante verschillen gevonden tussen LHB-leerlingen en heteroseksuele leerlingen. Daarnaast laten de resultaten geen significante vermindering zien in het pestslachtofferschap van LHBT-leerlingen naarmate de scholen beschikken over een hogere mate van LHBT-gericht schoolbeleid. Verder onderzoek wordt aanbevolen om uit te wijzen welke specifieke onderdelen van LHBT-gericht schoolbeleid het meest effectief zijn in het verminderen van pestslachtofferschap onder LHBT-leerlingen. Het hanteren van een meer inclusieve benadering van seksuele en genderdiversiteit, door een breed scala aan seksuele- en genderidentiteiten te gemeten, wordt daarbij aangeraden.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Kiekens, W.J. and Been, W.M.
Degree programme: Sociology
Differentiation route: Criminaliteit en Veiligheid [Master Sociology]
Date Deposited: 07 Jun 2024 06:52
Last Modified: 07 Jun 2024 06:52
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3382

Actions (login required)

View Item View Item