Javascript must be enabled for the correct page display

Analyseren van vriendschapsbeoordelingen bij kleuters: peer nominaties versus peer ratings Een kwantitatief onderzoek naar sociometrische methoden bij kleuters

Boonstra, Hannah (2024) Analyseren van vriendschapsbeoordelingen bij kleuters: peer nominaties versus peer ratings Een kwantitatief onderzoek naar sociometrische methoden bij kleuters. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img] Text
s4966481Boonstramasterthesis---juni-2024.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (1MB)

Abstract

Inleiding Het is van belang om kleuters te begeleiden bij de ontwikkeling van vriendschappen, omdat vriendschap een positieve invloed heeft op verschillende gebieden gedurende het gehele leven. Niet alle kleuters zijn in staat om vriendschap te omschrijven, afhankelijk van hun leeftijd en de mate van sociale vaardigheden. Vriendschappen bij kleuters worden zowel in de praktijk als in wetenschappelijk onderzoek gemeten aan de hand van sociometrische methoden (peer nominaties en peer ratings). Huidig onderzoek vergelijkt de resultaten van de peer nominaties en de peer ratings, en of conflicten kunnen worden verklaard door leeftijd en de mate van sociale vaardigheden. Methode In huidig onderzoek is gebruik gemaakt van een bestaande dataset waarvan gegevens beschikbaar zijn van 456 leerlingen (4-7 jaar) uit groepen 0, 1 en 2 jaar vanuit heel Nederland. In huidig onderzoek zijn de volgende variabelen opgenomen: peer nominaties, peer ratings sociale vaardigheden, geslacht en leeftijd. Om de onderzoeksvragen te bestuderen is gebruik gemaakt van beschrijvende statistiek, modellen (zoals histogrammen) en bijbehorende toetsen en een multiple regressieanalyse. Resultaten Het blijkt dat er een positieve significantie relaite is tussen peer nominaties en peer ratings. Echter in een derde van de gevallen is er een conflict tussen peer nominaties en peer ratings. Uit de multiple regressieanalyse blijkt dat geslacht, leeftijd en de mate van sociale vaardigheden geen significante voorspellers zijn voor de mate van conflict tussen peer nominaties en peer ratings. Conclusie In vervolgonderzoek zou het conflict tussen peer nominaties en peer ratings kunnen worden gemeten met een andere variabele (zoals taalvaardigheid) als voorspeller. Trefwoorden: kleuters, sociometrische methoden, peer nominaties, peer ratings

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Frans, N. and Rademaker, F.C.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 11 Jun 2024 13:02
Last Modified: 11 Jun 2024 13:02
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3387

Actions (login required)

View Item View Item