Javascript must be enabled for the correct page display

Het verschil in de mate van stabiliteit van de leerkrachtverwachtingen tussen het leerjaar en gender van leerlingen

Maat, Milou van der (2024) Het verschil in de mate van stabiliteit van de leerkrachtverwachtingen tussen het leerjaar en gender van leerlingen. Master thesis, Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
ThesisMilou-van-der-Maat2023-2024.pdf

Download (606kB) | Preview

Abstract

Eerdere onderzoeken hebben aangetoond dat resultaten van leerlingen beïnvloed kunnen worden door leerkrachtverwachtingen. Veelal gebruikten deze onderzoeken één meting van de leerkrachtverwachtingen aan het begin van het schooljaar. Hierdoor is een gebrek aan onderzoek waar de stabiliteit van de leerkrachtverwachtingen gedurende een langere tijdsperiode wordt gemeten. Om deze reden is in dit onderzoek de stabiliteit van de leerkrachtverwachtingen gedurende één schooljaar, met behulp van drie meetmomenten bepaald. De verwachtingen van 88 leerkrachten over 2461 leerlingen in twaalf Nieuw-Zeelandse basis- en voortgezet openbare scholen werden onderzocht voor de vakken wiskunde en lezen. Hierbij is gekeken in hoeverre de stabiliteit van de leerkrachtverwachtingen van individuele leerlingen gedurende één schooljaar stabiel bleef. Ook is onderzocht in hoeverre de mate van stabiliteit van de leerkrachtverwachtingen van individuele leerlingen verschilt tussen de verschillende leerjaren of het gender van leerlingen. Als laatste is het verschil in de mate van de stabiliteit van de leerkrachtverwachtingen tussen het gender van leerlingen uitgesplitst in verschillende leerjaren onderzocht. De resultaten van het onderzoek laten zien dat de stabiliteit van de leerkrachtverwachtingen aan het eind van het schooljaar sterker is dan aan het begin van het schooljaar. Daarnaast blijkt dat er geen duidelijk verband zichtbaar is tussen het leerjaar van leerlingen en de stabiliteit van de leerkrachtverwachtingen. Ook laat de stabiliteit van de leerkrachtverwachtingen geen significant verschil zien tussen jongens en meisjes. Als laatste laat de vergelijking van de correlaties tussen jongens en meisjes in verschillende leerjaren enkele significante verschillen zien, zonder duidelijk patroon. Sleutelwoorden: leerkrachtverwachtingen, stabiliteit leerkrachtverwachtingen, leerjaar, gender.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Timmermans, A.C.
Degree programme: Educational Sciences
Differentiation route: Onderwijskunde [Master Educational Sciences]
Date Deposited: 11 Jun 2024 13:06
Last Modified: 11 Jun 2024 13:06
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3389

Actions (login required)

View Item View Item