Javascript must be enabled for the correct page display

De vader Factor

Oosten, Maroeska van (2024) De vader Factor. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Thesis-ROFQ---5430887---20-05-2024.pdf

Download (403kB) | Preview

Abstract

De Role of the Father Questionnaire (ROFQ) is een instrument dat het belang van vaderlijke betrokkenheid bij opvoeding meet, vanuit het perspectief van ouders (Palkovitz, 1984). Eerder onderzoek naar de betrouwbaarheid en de validiteit van de ROFQ is uitgevoerd in 1997 en vond een acceptabele betrouwbaarheid, met Cronbach’s alpha’s van .77 en .79 voor vaders en moeders (McBride & Rane, 1997). Dit onderzoek is uitgevoerd om de betrouwbaarheid van de ROFQ in de huidige context te onderzoeken. De onderzoeksvraag luidt dan ook: Wat is de mate van psychometrische kwaliteit van de ROFQ? De onderzoeksvraag wordt beantwoord door de schaalsterkte, betrouwbaarheid en steekproefonafhankelijkheid te onderzoeken. De gegevens voor dit onderzoek zijn verzameld door de ROFQ af te nemen bij 104 Nederlandse ouders met elk een driejarig kind. De data is geanalyseerd middels een mokkenschaalanalyse. Uit dit onderzoek blijkt dat de huidige schalen niet de gewenste resultaten opleveren. De ROFQ vertoont tekortkomingen in termen van schaalsterkte (H-schaalwaarde < 0.3) en betrouwbaarheid, voornamelijk door het beperkte aantal items per schaal. Een secundaire analyse toonde aan, dat hoewel sommige items schaalbaar zijn, de samenhang tussen items nog steeds ontoereikend is voor een optimale meting van de latente eigenschap. Nader onderzoek en regelmatige evaluaties kunnen ervoor zorgen dat de ROFQ behouden wordt als een waardevol instrument voor het meten van het belang van vaderlijke betrokkenheid bij de opvoeding in een steeds veranderende maatschappij.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Post, W.J.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 13 Jun 2024 06:49
Last Modified: 13 Jun 2024 06:49
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3394

Actions (login required)

View Item View Item