Javascript must be enabled for the correct page display

Horen alle kleuters erbij? - Een kwantitatief onderzoek naar welke kenmerken van kleuters samenhangen met afwijzing en de patronen van afwijzing

Boer, Baukje Femke de (2024) Horen alle kleuters erbij? - Een kwantitatief onderzoek naar welke kenmerken van kleuters samenhangen met afwijzing en de patronen van afwijzing. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
MasterthesisBaukjeFemkedeboer.pdf

Download (635kB) | Preview

Abstract

Wanneer kleuters worden afgewezen door hun klasgenoten kan dit zorgen voor negatieve ontwikkelingsuitkomsten. Hiervoor is het belangrijk om de kenmerken te weten waarom kleuters worden afgewezen. Hierbij is onderzocht welke kenmerken van kleuters samenhangen met afwijzing en te kijken naar de patronen van afwijzing. De onderzochte kenmerken zijn: geslacht, extra ondersteuningsbehoefte, pro-sociaal gedrag, responsief gedrag en leeftijd. Kleuters zijn op basis van peerratings ingedeeld in een van de vijf verschillende sociometrische groepen; afgewezen, populair, genegeerd, controversieel of gemiddeld. Uit een chi-kwadraattoets kan geconcludeerd worden dat jongens en kleuters met een extra ondersteuningsbehoefte significant vaker worden afgewezen. Uit een ANOVA blijkt dat jongere kleuters significant vaker worden afgewezen. Pro-sociaalgedrag en responsief gedrag lijken hierbij geen rol te spelen. Er kan worden geconcludeerd uit een logistische regressieanalyse dat afwijzing vrij stabiel is en kleuters die afgewezen zijn, ook in de afgewezen groep blijven. Wanneer de kleuter jonger is, wordt de kans vergroot dat de kleuter afgewezen blijft. Tot slot kan geconcludeerd worden dat wanneer een kleuter geaccepteerd wordt het niet waarschijnlijk is dat de kleuter nog wordt afgewezen. Dit gebeurt nog wel bij jongere kleuters. Voor de praktijk is het van belang dat leraren extra waakzijn zijn voor jongere kleuters, jongens en kleuters met een extra ondersteuningsbehoefte, zodat deze kleuters niet in de afgewezen groep terecht komen en de leraar vroegtijdig kan interveniëren.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Rademaker, F.C. and Frans, N.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 13 Jun 2024 06:50
Last Modified: 13 Jun 2024 06:50
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3395

Actions (login required)

View Item View Item