Javascript must be enabled for the correct page display

De Digitale Profielwegwijzers: Een Onderzoek naar LOB Lesmethodes bij de Profielkeuzebegeleiding

Potman, Ilse (2024) De Digitale Profielwegwijzers: Een Onderzoek naar LOB Lesmethodes bij de Profielkeuzebegeleiding. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
PotmanS5723779thesis.pdf

Download (741kB) | Preview

Abstract

In de derde klas moeten havo en vwo-leerlingen een profiel- en vakkenkeuze maken (Rijksoverheid, 2021a). Scholen maken vaak gebruik van loopbaanontwikkelings- en begeleidingsmethodes om hen hierbij te begeleiden, waarvan Qompas en LyceoLOB de twee prominentste zijn (Gelderblom et al., 2023). Echter ontbreekt het aan inzicht in hoe betrokkenen deze methodes ervaren. Om die reden heeft dit onderzoek het doel inzicht te verschaffen in de opvattingen van decanen, mentoren en leerlingen over Qompas en LyceoLOB, en de rol van deze methodes bij de profielkeuzebegeleiding te onderzoeken. Hiervoor is gebruik gemaakt van kwalitatief interviewonderzoek op twee scholen die Qompas (twee decanen, één mentor en zes leerlingen) en twee scholen die LyceoLOB (twee decanen, twee mentoren en negen leerlingen) gebruiken. De data is vervolgens thematisch geanalyseerd (Braun & Clarke, 2006). De bevindingen wijzen uit dat Qompas overwegend positief wordt gewaardeerd vanwege het inzichtelijk maken van vakken en profielen, terwijl LyceoLOB minder enthousiast ontvangen wordt, voornamelijk wegens een gebrek aan inzicht in profielen en vakken. Daarnaast biedt Qompas meer flexibiliteit voor scholen dan LyceoLOB. Beide methodes worden echter wel gezien als waardevolle ondersteunende instrumenten voor leerlingen. Hoewel Qompas meer geïntegreerd is dan LyceoLOB, worden beide gewaardeerd als bevorderaars van motivatie en weloverwogen besluitvorming bij leerlingen. Een praktische aanbeveling zou zijn om het profielkeuzebegeleidingsaanbod van de methodes uit te breiden, zodat medewerkers geen aanvullende begeleiding aanbieden en alles geïntegreerd is in de methodes. Een aanbeveling voor vervolgonderzoek zou zijn om meer verschillende LOB-lesmethodes mee te nemen.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Wichgers, I.J.M.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 14 Jun 2024 07:41
Last Modified: 14 Jun 2024 07:41
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3398

Actions (login required)

View Item View Item