Javascript must be enabled for the correct page display

‘Bereslimme’ AVI-boekjes; van verplicht kwartier naar leesplezier?

Schans, Lynet van der (2024) ‘Bereslimme’ AVI-boekjes; van verplicht kwartier naar leesplezier? Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img] Text
MasterthesisOrthopedagogiekLynetvanderSchansS3988015.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (11MB)

Abstract

In het dagelijks leven spelen taal en lezen een centrale rol (Verhallen & Walst, 2016). Leesonderwijs is daarom van cruciaal belang met als uiteindelijk doel functionele geletterdheid (Huizenga & Robbe, 2017). Echter, voor zwakke lezers is het proces van ontwikkelen van (functionele) geletterdheid niet vanzelfsprekend, vanwege het herhaaldelijk lezen van dezelfde, niet betekenisvolle boekjes. Derhalve daalt de leesmotivatie (Juel, 1988; Sikkema-De Jong et al, 2017). Dit belemmert het maken van leeskilometers met een daling van leesvaardigheid als gevolg. In dit onderzoek is getracht inzicht te bieden in leesmotivatie, -plezier en -niveau van zwakke lezers in het speciaal basisonderwijs (SBO) door Bereslim digitale AVI-boekjes in te zetten. De onderzoeksvraag was: In hoeverre veranderen leesmotivatie, leesplezier en leesniveau van zwakke lezers op een SBO school gedurende het aanbieden van een interventie met Bereslim digitale AVI-boekjes? Middels een case-studie (n=2) is beschreven hoe leesmotivatie, -plezier en -niveau van beide leerlingen is veranderd door de interventie, die negen weken duurde waarin per week drie keer werd gelezen. Met een betrokkenheidsschaal zijn achttien video’s gecodeerd om de leesmotivatie te onderzoeken. Met een volgformulier is het leesplezier onderzocht en met behulp van de AVI- en DMT-toets is het leesniveau geanalyseerd. De resultaten toonden voor leesmotivatie en leesplezier diverse, maar geen eenduidige veranderingen. Het leesniveau van leerling 1 bleek niet veranderd, leerling 2 heeft daarentegen een positieve ontwikkeling doorgemaakt. Geconcludeerd kan worden dat geen eenduidige ontwikkelingen te zien zijn wat betreft leesmotivatie, leesplezier en leesniveau door de inzet van de interventie met de Bereslim digitale AVI-boekjes.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Menninga, A.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 14 Jun 2024 13:02
Last Modified: 14 Jun 2024 13:02
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3402

Actions (login required)

View Item View Item