Javascript must be enabled for the correct page display

Interactie de Sleutel tot Succes? Het Effect van een Positieve Benadering op de Leesmotivatie in de TOPPR-Methode.

Bouma, Annet (2024) Interactie de Sleutel tot Succes? Het Effect van een Positieve Benadering op de Leesmotivatie in de TOPPR-Methode. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img] Text
S4463110MastertheseBoumaMei2024-2.0.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (1MB)

Abstract

In deze studie wordt de invloed van de orthopedagogische component van de TOPPR-methode op de leesmotivatie van kinderen met leesproblemen onderzocht. De TOPPR-methode, voorheen bekend als Sleeplezen ®, is ontwikkeld om de leesvaardigheid en het leesplezier van stagnerende lezers te verbeteren door te focussen op technische leescomponenten en een positieve benadering. In deze exploratieve studie worden twee kinderen met leesproblemen gevolgd over negen sessies, waarbij gekeken wordt naar de feedbackvormen en -niveaus die de begeleiders inzetten, de betrokkenheid van de lezers en de wederkerige interactie tussen de lezers en begeleiders. De analyses vinden plaats aan de hand van video-opnames van deze sessies. De bevindingen tonen dat de interactie tussen begeleider en kind gekenmerkt wordt door veel formatieve feedback en feedback op zelfregulatieniveau van de begeleider, wat lijkt bij te dragen aan een stabiele, positieve betrokkenheid van de lezers. Verder laten de resultaten zien dat interactiepatronen tussen de begeleider en het kind complex en variabel zijn, zonder duidelijke trend naar meer stabiliteit over de tijd. Dit onderzoek benadrukt daarmee het belang van een flexibele, responsieve interactie tussen de begeleider en de lezer. Hoewel de resultaten een positief beeld geven van de orthopedagogische aanpak binnen de TOPPR-methode, blijft de motivatie van de lezers over tijd relatief stabiel, zonder betekenisvolle toename. Dit suggereert dat mogelijk de initiële betrokkenheid hoog is en wordt onderhouden door de methode. Deze studie draagt bij aan het begrip van dynamische, educatieve interacties en de invloed van positieve, stimulerende feedback op het leerproces van kinderen met leesproblemen.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Menninga, A.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 14 Jun 2024 13:00
Last Modified: 14 Jun 2024 13:00
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3404

Actions (login required)

View Item View Item