Kooij, Bauke van der (2024) Catch Fish, or Catch-22? Master thesis, Sociology.
|
Text
Master-Thesis-Bauke-van-der-Kooij-final-version.pdf Download (2MB) | Preview |
Abstract
Veel IJslandse gemeenschappen zijn eeuwenlang afhankelijk geweest van visserij. In de laatste decennia is het belang en de aantrekkelijkheid van deze industrie echter afgenomen, waardoor gemeenschappen kwetsbaar zijn geworden, en zoeken naar manieren om veerkrachtig en weerbaar te worden. Arbeidsdiversiteit en sociale cohesie zijn beide essentieel voor deze weerbaarheid, maar meer arbeidsdiversiteit kan leiden tot minder sociale cohesie, hetgeen een Catch-22 situatie kan veroorzaken. Achttien semigestructureerde interviews (aan de hand van thematische analyse) in vijf gemeenschappen laten echter zien dat meer diverse gemeenschappen juist meer sociale cohesie hebben. Van de zes indices van sociale cohesie hebben meer diverse gemeenschappen een hogere demografische stabiliteit, levenskwaliteit wat betreft de gemeenschap en individuele levenskwaliteit. Minder eenduidig zijn de bevindingen wat betreft sociaal kapitaal en economische inclusie, en gemeenschappen met een minder divers aanbod aan arbeid. Doordat sociale cohesie ook de diversiteit van arbeid beïnvloedt, zijn de bevindingen in lijn met positie en negatieve zelfversterkende cycli. Tot slot laten de ingebedde karakteristieken van de gemeenschappen de complexiteit van het doorbreken van fragiliteit zien. Deze zes karakteristieken zijn seizoensgebondenheid, werkomstandigheden, buitenlandse werkkrachten, infrastructuur, individualisme en saamhorigheid en leiderschap en de handelingsmogelijkheid van individuen.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Been, W.M. and Gerner-Haan, M. van |
Degree programme: | Sociology |
Differentiation route: | Sociologie van Arbeid, Levensloop & Organisatie [Master Sociology] |
Date Deposited: | 18 Jun 2024 08:04 |
Last Modified: | 18 Jun 2024 08:04 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3406 |
Actions (login required)
View Item |