Javascript must be enabled for the correct page display

Werkplekbegeleiding in het MBO: de wisselwerking tussen pedagogisch-didactische strategieën en het leergedrag van studenten

Hamstra, Ate Jan Harmen (2024) Werkplekbegeleiding in het MBO: de wisselwerking tussen pedagogisch-didactische strategieën en het leergedrag van studenten. Bachelor thesis, Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB).

[img]
Preview
Text
BachelorscriptieAteHamstraS4524861.pdf

Download (716kB) | Preview

Abstract

De Nederlandse samenleving heeft goed opgeleide professionals nodig. Daarom is het belangrijk om mbo-studenten optimaal voor te bereiden op hun werk als professional. Werkplekbegeleiders begeleiden de studenten in hybride leerwerkomgevingen, waarbij ze pedagogisch-didactische strategieën (PDS’s) gebruiken om de professionele leerontwikkeling van mbo-studenten te optimaliseren. Het is bekend dat PDS’s van aard verschillen en worden gevormd door de frames van de werkplekbegeleider. Omdat werkplekbegeleiders moeite hebben met de implementatie van PDS’s, is het belangrijk om ontbrekende kennis toe te voegen over de invloed van PDS’s op het leergedrag van studenten. Daarom is de volgende onderzoeksvraag geformuleerd: “Hoe hangt de inzet van pedagogisch-didactische strategieën door werkplekbegeleiders samen met het leergedrag van studenten in hybride leerwerkplekomgevingen?” Om deze onderzoeksvraag te beantwoorden, werden audiodagboeken opgenomen door mbo-werkplekbegeleiders. In de dagboeken reflecteerden werkplekbegeleiders zes weken lang op hun begeleiding. Na analyse van de audiodagboeken bleek dat het leergedrag van studenten positief werd beïnvloed door PDS’s wanneer deze aansloten bij het leergedrag dat de student al vertoonde. Op basis hiervan wordt aanbevolen om werkplekbegeleiders te professionaliseren in het interpreteren van het leergedrag van studenten en het implementeren van bijbehorende PDS’s. Verder onderzoek zou zich kunnen richten op het toevoegen van het perspectief van de student over de invloed van PDS’s op het leergedrag van studenten.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Renting, N.
Degree programme: Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB)
Differentiation route: None [Bachelor AOLB]
Date Deposited: 18 Jun 2024 08:10
Last Modified: 18 Jun 2024 08:10
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3407

Actions (login required)

View Item View Item