Javascript must be enabled for the correct page display

Double trouble in academische studieboeken? Een studie naar de weergave van moleculair genetisch onderzoek en tweelingonderzoek in passages over autisme in studieboeken

Linde, Melle van der (2024) Double trouble in academische studieboeken? Een studie naar de weergave van moleculair genetisch onderzoek en tweelingonderzoek in passages over autisme in studieboeken. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img] Text
Masterscriptie-Melle-van-der-Linde-S2781247.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (474kB)

Abstract

Onderzoek naar de weergave van de resultaten van tweelingonderzoek en moleculair onderzoek in passages over ADHD in studieboeken wijst uit dat ongeveer de helft van de studieboeken alleen de effectgrootte van tweelingonderzoek benoemt en niet die van moleculair genetisch onderzoek. Toekomstige zorgprofessionals worden hiermee verkeerd voorgelicht omdat ze de belangrijke nuancering missen dat de effectgrootte van moleculair genetisch onderzoek vaak laag is, terwijl de hoge erfelijkheidsschattingen op basis van tweelingonderzoek wel genoemd worden. Deze weergave kan leiden tot reïficatie van een diagnostische classificatie en hiermee zorgen voor verwarring en verkeerde voorlichting van kinderen, ouders en professionals. De huidige studie onderzoekt de weergave van deze soorten onderzoek bij de classificatie autisme en geeft antwoord op de vraag: Op welke manier worden de effectgroottes van tweelingonderzoek en moleculair genetisch onderzoek weergegeven in passages over autisme in studieboeken gebruikt aan Nederlandse universiteiten? Er zijn door middel van een literatuurstudie in totaal 14 boeken onderzocht op de weergave van beide soorten onderzoek en deze boeken zijn ingedeeld in 4 mogelijke categorieën. De belangrijkste conclusie van dit onderzoek is dat minder dan de helft van de boeken een volledig beeld schetst van moleculair genetische studies en tweelingonderzoek door van beide soorten onderzoek de effectgrootte te benoemen. Op basis van dit onderzoek lijkt het van belang dat auteurs van studieboeken wel degelijk van beide soorten onderzoek de effectgroottes gaan beschrijven, omdat de huidige stand van zaken een onjuiste weergave is van de beschreven onderzoeken en mogelijk verwarring veroorzaakt.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Meerman, S. te
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 18 Jun 2024 08:14
Last Modified: 18 Jun 2024 08:14
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3409

Actions (login required)

View Item View Item