Javascript must be enabled for the correct page display

De invloed van high- en lowbrow culturele smaakvoorkeuren op de educatiebias

Geelink, Ella (2022) De invloed van high- en lowbrow culturele smaakvoorkeuren op de educatiebias. Bachelor thesis, Psychology.

[img]
Preview
Text
scriptie definitief s3493792.pdf

Download (580kB) | Preview

Abstract

Er is over de hele wereld veel onderzoek gedaan naar discriminatie en onderscheid op basis van etniciteit, geslacht, godsdienst en seksuele geaardheid. Echter is naar onderscheid op basis van opleidingsniveau en houdingen tegenover lageropgeleiden amper onderzoek gedaan. In dit onderzoek wordt gekeken naar de relatie tussen educatiebias en de beoordeling van hoger- en lageropgeleiden. Daarbij zal gekeken worden naar de verschillen in culturele highbrow en lowbrow smaakvoorkeuren. Ook wordt de relatie tussen verschillende culturele smaakvoorkeuren en de beoordeling hiervan onderzocht. Ten slotte wordt er ook onderzocht of het hebben van meer meritocratische overtuigingen zorgt voor het hebben van meer educatiebias. Er is gebruik gemaakt van een experimenteel 2x2 onderzoeksdesign, met een systematische variatie in opleidingsniveau en smaakvoorkeuren van potentiële vrienden. Doormiddel van een enquête zijn deze potentiële vrienden beoordeeld door 229 deelnemers. Zoals werd verwacht, blijkt uit de resultaten dat hogeropgeleiden een educatiebias hebben en daarmee hogeropgeleiden positiever beoordelen dan lageropgeleiden. Ook is uit de resultaten gebleken dat individuen met highbrow smaakvoorkeuren positiever worden beoordeeld dan individuen met lowbrow smaakvoorkeuren. Echter, het effect van opleiding blijkt niet afhankelijk van het effect van smaakvoorkeuren. Ook blijkt, tegen onze verwachting in, dat het hebben van meritocratische overtuigingen geen effect heeft op de vooroordelen tegenover lageropgeleiden. Eventueel vervolgonderzoek zou zich kunnen richten op de rol van educatiebias voor gedrag en de rol die meritocratische overtuigingen mogelijk spelen in onze evaluatie van lager- en hogeropgeleiden.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Kuppens, T.
Degree programme: Psychology
Differentiation route: Applied Social Psychology (ASP) [Bachelor Psychology]
Date Deposited: 22 Mar 2022 08:12
Last Modified: 22 Mar 2022 08:12
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/341

Actions (login required)

View Item View Item