Javascript must be enabled for the correct page display

Van Groei tot Bloei: Een onderzoek naar de relatie tussen groei in rekenvaardigheid en groei in taalvaardigheid tussen groep 3 en groep 5

Bulthuis, Marit (2024) Van Groei tot Bloei: Een onderzoek naar de relatie tussen groei in rekenvaardigheid en groei in taalvaardigheid tussen groep 3 en groep 5. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
BulthuisS3704041Masterthesis.pdf

Download (681kB) | Preview

Abstract

Nationaal en internationaal onderzoek wijzen uit dat de basisvaardigheden van Nederlandse leerlingen, ondanks enorme investeringen, sterk onder druk blijven staan. Aangezien de basisvaardigheden taal en rekenen op verschillende manieren met elkaar samenhangen, moeten problemen in de ontwikkeling van zowel taal- als rekenvaardigheden vroeg worden opgespoord om ervoor te zorgen dat de rekenbasis goed is. De periode tussen groep 3 en 5 kan hierbij als kritische periode worden gezien. Daarnaast kunnen bepaalde kindkenmerken, net als leesprestaties, een voorspellende waarde hebben. Het lijkt aannemelijk dat een dergelijke voorspellende waarde ook is weggelegd voor groei in leesvaardigheid. Groei blijkt namelijk uit het verschil in prestaties tussen twee toetsmomenten. Dit is onderzocht middels een multilevel regressieanalyse. Hiervoor werd gebruik gemaakt van in 2014 op meerdere momenten verzamelde data van 1402 leerlingen op 59 scholen door Nederland. Tussen groei in begrijpend lezen en groei in rekenen komt een zwak positief verband naar voren. Mogelijk kan een deel van de groei in rekenvaardigheid dus verklaard worden door de groei in begrijpend leesvaardigheid. Door middel van een logistische regressieanalyse is bovendien geprobeerd een dergelijke relatie aan te tonen voor stagnatie, oftewel uitblijvende groei. Hieruit kwamen geen significante resultaten naar voren. Een opvallende nevenbevinding van dit onderzoek is dat er op leerlingniveau weinig systematische verschillen in rekengroei blijken te zijn. Dat wijst erop dat elke leerling min of meer volgens dezelfde tendens groeit. Vervolgonderzoek zou moeten uitwijzen hoe onderscheid gemaakt kan worden tussen leerlingen die systematisch achterlopen en leerlingen die een sprongsgewijze ontwikkeling doormaken.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Frans, N.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 18 Jun 2024 08:30
Last Modified: 18 Jun 2024 08:30
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3411

Actions (login required)

View Item View Item