Javascript must be enabled for the correct page display

De opbouw van verklarende analyses en de samenhang hiervan met hulpvragen en behandeladviezen

Krale, Marit (2024) De opbouw van verklarende analyses en de samenhang hiervan met hulpvragen en behandeladviezen. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img] Text
Masterthesis-Marit-Krale-S4390512.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (713kB)

Abstract

Behandelingen worden vaak gebaseerd op symptomen of op theorieën of richtlijnen over hoe bepaalde classificaties moeten worden behandeld. Hierbij ontbreekt vaak een beeld van verklarende factoren, terwijl het voor de effectiviteit van behandelingen essentieel is om deze af te stemmen op de individuele cliënt. In verklarende analyses worden hypothesen over de samenhang van de problemen van cliënten weergegeven, met aanknopingspunten voor verbetering. In huidig onderzoek is getracht een beeld te schetsen van de opbouw van de verklarende analyses binnen een GGZ-instelling in het noorden van Nederland en hoe deze opbouw samenhangt met hulpvragen en behandeladviezen. 470 verklarende analyses van afgesloten trajecten van jeugdigen binnen deze GGZ-instelling zijn beschreven in frequentie- en kruistabellen. Geconcludeerd kan worden dat er geen één-op-één-relatie is tussen classificatie op basis van de hulpvraag en aanleiding van de problematiek in de verklarende analyse. De hulpvragen hebben vaak, maar zeker niet altijd, iets te maken met de aanleiding van de problematiek en de behandeladviezen worden vaak afgestemd op de aanleiding van de problematiek. Uit de resultaten blijkt dat de beleving van cliënten vaak als aanleiding aangewezen wordt en dat deze cliënten vaak, maar niet altijd, een hulpvraag met betrekking tot emotionele of andere psychosociale problemen hebben. Behandeladviezen bij deze verklarende analyses bevatten relatief vaak traumabehandelingen of andere specifieke behandelmethoden. Samenvattend kan geconcludeerd worden dat een verklarende analyse een duidelijker beeld geeft van de aanleiding van de problematiek dan een classificatie. Behandeladviezen kunnen over het algemeen dus beter afgestemd worden op de individuele cliënt wanneer verklarende analyses worden opgesteld.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Lichtwarck-Aschoff, A.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 18 Jun 2024 08:40
Last Modified: 18 Jun 2024 08:40
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3415

Actions (login required)

View Item View Item