Raspe, Onne (2024) Factoren die verband houden met verhoogde secundaire traumatische stress onder sociale werkers: een systematische review. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
Text
Secondary-traumatic-stress-among-social-workers-Onne-Drees-Raspe-s4899113.docx.pdf Restricted to Repository staff only Download (692kB) |
Abstract
Social workers die werken met getraumatiseerde mensen hebben een verhoogd risico om secundaire traumatische stress (STS) te ontwikkelen. Onderzoek naar de gevolgen van STS onder social workers is de afgelopen tien jaar aanzienlijk toegenomen. Echter, wordt de interpretatie van de uitkomsten verhinderd door de verschillen in terminologie en instrumenten. Om dit probleem op te lossen gebruikt dit systematische review alleen onderzoeken die de secundaire traumatische stress schaal (STSS) gebruiken. Het doel van deze studie is de persoonlijke en externe factoren te identificeren die samenhangen met STS onder social workers. In overeenstemming met het PRISMA-protocol zijn vijf databases doorzocht en uiteindelijk dertien onderzoeken in het onderzoek meegenomen. In deze onderzoeken worden een groot aantal persoonlijke en externe factoren gekoppeld aan STS. Persoonlijke factoren zijn onder meer de eigen trauma geschiedenis, meer angst en leed, minder emotionele zelfzorg en minder gevoelens van empowerment en veerkracht. Externe factoren zijn caseload (omvang en kenmerken van cliënten), omvang van de werkweek, (sociale) ondersteuning en de wens om het werkveld te verlaten. Het bewijsmateriaal duidt op een overvloed aan negatieve effecten die verband houden met STS. De resultaten dienen voorzichtig te worden geïnterpreteerd, aangezien de meetmethoden van de onafhankelijke variabelen variëren, wat de vergelijkbaarheid van de bevindingen bemoeilijkt. Bovendien zijn de meeste studies gebaseerd op cross-sectionele data en bestaat de meerderheid van de deelnemers uit vrouwen. Het gebruik van de STSS wordt aangeraden om de uniformiteit in het onderzoeksveld te verbeteren, waardoor resultaten beter op elkaar kunnen voortbouwen.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Lopez Lopez, M. and Field, S.M. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 18 Jun 2024 08:44 |
Last Modified: | 18 Jun 2024 08:44 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3417 |
Actions (login required)
View Item |