Javascript must be enabled for the correct page display

Behoud van leraren in het basisonderwijs: de rol van job demands, job resources en de vervulling van de basisbehoeften bij de betrokkenheid

Kroeze, Carolien (2024) Behoud van leraren in het basisonderwijs: de rol van job demands, job resources en de vervulling van de basisbehoeften bij de betrokkenheid. Master thesis, Educational Sciences.

[img] Text
ThesisS3404889uploadversie.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (648kB)

Abstract

Het lerarentekort in het basisonderwijs is zorgwekkend en heeft gevolgen voor de kwaliteit van het onderwijs. Om leraren te behouden is het van belang dat ze betrokken zijn, maar ze hebben te maken met verschillende eisen en een hoge werkdruk. Het doel van dit onderzoek is inzicht krijgen in de ervaringen van leraren die een rol spelen bij de betrokkenheid en hoe job demands, job resources en de vervulling van de basisbehoeften competentie, autonomie en verbondenheid kunnen bijdragen aan de betrokkenheid van leraren. Voor dit kwalitatieve onderzoek zijn semigestructureerde interviews gehouden met 10 leraren uit het basisonderwijs in Groningen en Drenthe. De deelnemers varieerden in leeftijd, ervaring, vooropleiding en aanstelling. Via een gemakssteekproef uit het eigen netwerk zijn zowel startende als ervaren leraren geworven. Uit de thematische analyse bleek dat de behoefte aan autonomie vervuld werd door het vormgeven van hun lessen en lesprogramma, maar leraren voelden zich ook beperkt in hun flexibiliteit en inbreng op schoolniveau. Het gevoel van competentie werd beïnvloed door de complexiteit van het werk, de behoefte aan professionalisering en het loopbaanperspectief. De behoefte aan verbondenheid werd vervuld door collega's en leerlingen, terwijl de relatie met ouders vaak als minder prettig wordt ervaren. Job resources zoals waardering van collega’s, ouders en leerlingen en de eigenschappen van leerlingen droegen bij aan het vervullen van de behoeften, gaven leraren energie in hun werk en zorgden voor meer betrokkenheid, maar het was van belang dat ze niet overbelast raakten door job demands zoals administratieve taken en probleemgedrag van leerlingen.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Brouwer, J.
Degree programme: Educational Sciences
Differentiation route: Onderwijskunde [Master Educational Sciences]
Date Deposited: 18 Jun 2024 11:50
Last Modified: 18 Jun 2024 11:50
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3421

Actions (login required)

View Item View Item