Javascript must be enabled for the correct page display

De ervaringen met het PGB traject: een kwalitatief onderzoek naar de ervaringen van betrokkenen met het ontvangen van PGB ter ondersteuning van pleegouders

Wijnsma, Elvira (2024) De ervaringen met het PGB traject: een kwalitatief onderzoek naar de ervaringen van betrokkenen met het ontvangen van PGB ter ondersteuning van pleegouders. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img] Text
Masterthesis-Elvira-Wijnsma.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (431kB)

Abstract

Er zijn verschillende interventies die ondersteuning bieden aan pleegouders en pleegkinderen. Desondanks ziet jeugdzorgorganisatie Yorneo dat deze niet toereikend zijn voor pleegouders van pleegkinderen met een bovengemiddelde zorgvraag. Yorneo heeft daarom de afgelopen jaren geëxperimenteerd met een interventie waarin een persoonsgebonden budget (PGB) is toegekend aan pleegouders van pleegkinderen met een bovengemiddelde zorgvraag. Ondanks dat het PGB traject al enige tijd loopt, zijn de ervaringen van de betrokkenen onbekend. Dit terwijl inzicht hierin helpend is om de pilot in de toekomst te optimaliseren en mogelijk blijvend in te gaan zetten. Het doel van dit onderzoek was om de ervaringen van betrokkenen met het PGB traject in kaart te brengen. Om de ervaringen van de pleegouders, gemeentemedewerkers en intern betrokkenen op te halen, zijn semigestructureerde interviews afgenomen met vijf pleegouders, twee gedragswetenschappers, vier gemeentemedewerkers en een pleegzorgwerker die betrokken waren bij drie lopende PGB trajecten. Vanuit de interviews kwamen dezelfde thema’s naar voren in de ervaringen van de pleegouders, gemeenten en intern betrokkenen. Het gaat om de volgende thema’s: 1) aanvraagproces, 2) samenwerking, 3) rust en stabiliteit en 4) onzekerheid. Het aanvraagproces en de samenwerking werden door alle betrokkenen wisselend ervaren. Het ontvangen van PGB zorgt voor meer rust en stabiliteit bij het pleeggezin. Ten slotte benoemen betrokkenen onzekerheid als gevolg van financiële consequenties, zoals het niet volledig kunnen stoppen met werken, en onzekerheid over eventuele verlengingen van het PGB. Concluderend kan gesteld worden dat het PGB traject wisselend wordt ervaren en worden door betrokkenen zowel positieve als negatieve aspecten benoemd.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Visscher, L.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 19 Jun 2024 08:36
Last Modified: 19 Jun 2024 08:36
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3423

Actions (login required)

View Item View Item