Weert, Amber de (2024) De PO-VO Schoolovergang in kaart: Percepties van Leerkrachten in Noord-Nederland Betreffende het Sociaal Welbevinden van Communicatief Kwetsbare Leerlingen. Master thesis, Psychology.
|
Text
A.S.deWeertS3999424Masterthesis.pdf Download (488kB) | Preview |
Abstract
In dit huidige kwalitatieve en exploratieve onderzoek worden de percepties van leerkrachten in Noord-Nederland betreffende het sociaal welbevinden van communicatief kwetsbare kinderen tijdens de PO-VO overgang in kaart gebracht. Het onderzoek is een eerste stap om de succesfactoren, knelpunten en aanbevelingen betreffende dit onderwerp weer te geven. Voor dit onderzoek zijn er semi-gestructureerde interviews afgenomen bij acht leerkrachten die op dit moment werkzaam zijn als docent of mentor van een eerste klas op een school in Noord-Nederland. Uit de interviews is gebleken dat de ‘Warme overdracht’, het creëren van een band tussen mentor en leerling en leerlingen onderling, het aannemen van een open houding als mentor, het creëren van een veilig school- en klassenklimaat door leerkrachten, de expertise van het ondersteuningsteam en het klassikaal bespreken van een stoornis/beperking worden gezien als factoren die een soepele PO-VO overgang bevorderen. Daarentegen wordt de onjuiste of onvolledige informatieoverdracht tussen PO en VO, de klassengrootte, de opkomst van het online pesten en het lastig inschatten van de zorgbehoefte van leerlingen aangekaart als factoren waar leerkrachten tegenaan lopen tijdens de PO-VO overgang. Vanwege de beperkte representatie van de steekproef wordt een vervolgonderzoek aangeraden waarbij alle schoolniveaus worden gerepresenteerd, en de ouders en leerlingen worden meegenomen als participanten in het onderzoek.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Steenbeek, H.W. |
Degree programme: | Psychology |
Differentiation route: | Ontwikkelingspsychologie (O) [Master Psychology] |
Date Deposited: | 19 Jun 2024 08:26 |
Last Modified: | 19 Jun 2024 08:26 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3425 |
Actions (login required)
View Item |