Javascript must be enabled for the correct page display

Stress bij startende leraren in het regulier en speciaal onderwijs: Welke factoren dragen hieraan bij?

Ritsma, Elske (2024) Stress bij startende leraren in het regulier en speciaal onderwijs: Welke factoren dragen hieraan bij? Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Thesis-Elske-Ritsma-S3645223.pdf

Download (758kB) | Preview

Abstract

Veel startende leraren verlaten het onderwijs binnen de eerste vijf jaren. In totaal is er een tekort van 9,5% van het totaal aantal gewenste leraren in het onderwijs. In het regulier onderwijs ligt het percentage op 9,2%. In het speciaal onderwijs 15,2%. In dit onderzoek staat de volgende onderzoeksvraag centraal: “In hoeverre verschillen leraren in het regulier en speciaal onderwijs van elkaar in de mate van stress die ze ervaren binnen hun werk?”. Binnen het onderzoek is gebruik gemaakt van een longitudinaal onderzoek. Leraren kregen gedurende 15 weken, twee keer per week, een vragenlijst via de mail om zo hun dagelijkse ervaringen in kaart te brengen. Leraren in het speciaal onderwijs scoren hoger op de job demands en job resources ten opzichte van leraren in het regulier onderwijs, maar bestond ook uit een kleine steekproef. Job demands die veel genoemd worden zijn werkdruk en tijdslast, oudergesprekken en complexe probleemoplossingen. Job resources die veel genoemd worden zijn betrokken leerlingen, erkenning van prestaties, band met leerlingen en uitjes/activiteiten. Uit dit onderzoek kan geconcludeerd worden dat startende leraren binnen het speciaal onderwijs meer job demands ervaren en daardoor ook een hogere werkstress ervaren. Het is aan te bevelen de job demands voor startende leraren zo beperkt mogelijk te houden. Op deze manier kunnen startende leraren zich meer focussen op het zich verder ontwikkelen als leraar.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Kupers, W.E.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 19 Jun 2024 08:54
Last Modified: 19 Jun 2024 08:54
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3426

Actions (login required)

View Item View Item