Stikkelbroeck, Remke (2024) Toewerken naar een inclusievere buitenschoolse opvang. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
Masterthesis-Remke-Stikkelbroeck.pdf Download (669kB) | Preview |
Abstract
Naar aanleiding van het VN-verdrag rechten van personen met een handicap en de hierop volgende notitie van het College voor Rechten van de Mens over de noodzaak van inclusie, moet de buitenschoolse opvang (BSO) werken aan een inclusievere opvang. Hierbij zijn pedagogische medewerkers een belangrijk onderdeel in dit proces en zijn positieve attitudes van medewerkers een voorwaarde om te werken naar inclusie. Binnen deze masterthesis is daarom onderzocht hoe de attitudes van pedagogische medewerkers binnen de reguliere BSO tegenover een inclusieve BSO te beschrijven zijn. Er is kwalitatief onderzoek uitgevoerd en hierbij zijn negen interviews afgenomen. Om antwoord te geven op de onderzoeksvraag is gebruik gemaakt van thematische analyse. Uit de analyse kwam naar voren dat pedagogische medewerkers een overwegend positieve attitude hebben tegenover een inclusieve BSO. Pedagogische medewerkers geven hierbij duidelijke grenzen aan over het wel of niet opvangen van kinderen met extra ondersteuningsbehoeften en participanten geven concrete randvoorwaarden voor een inclusieve BSO. Bij toekomstig onderzoek wordt aangeraden om in te spelen op de acceptatie van kinderen met extra ondersteuningsbehoeften binnen een inclusieve BSO. Dit kan doormiddel van onderzoek naar ondersteuning en begeleiding van de sociale positie bij kinderen met extra ondersteuningsbehoeften. Kernwoorden: Pedagogische medewerkers, attitudes, reguliere BSO, inclusieve BSO, extra ondersteuningsbehoeften
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Kamphorst, E. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 19 Jun 2024 13:19 |
Last Modified: | 19 Jun 2024 13:19 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3429 |
Actions (login required)
View Item |