Javascript must be enabled for the correct page display

De Mediërende Rol van Waargenomen Samenwerking in het Verband Tussen een Online of Hybride Leeromgeving en Tevredenheid met de Leerervaring

Haarst, Suzan van (2022) De Mediërende Rol van Waargenomen Samenwerking in het Verband Tussen een Online of Hybride Leeromgeving en Tevredenheid met de Leerervaring. Bachelor thesis, Psychology.

[img]
Preview
Text
J.G.van.Haarst_S4001001_Bachelorthese.pdf

Download (367kB) | Preview

Abstract

Binnen de academische setting is de tevredenheid met de leerervaring een belangrijke factor. Gezien de coronacrisis is het interessant en relevant om te kijken of de leeromgeving (online of hybride) de tevredenheid met de leerervaring beïnvloedt. In dit onderzoek is dan ook onderzocht wat het verband is tussen leeromgeving en tevredenheid met de leerervaring, en of waargenomen samenwerking hier een verklarende rol in speelt. Er werd verwacht dat tevredenheid met de leerervaring en waargenomen samenwerking in een hybride leeromgeving hoger zouden zijn dan in een online leeromgeving. Daarnaast werd verwacht dat waargenomen samenwerking positief samenhing met de tevredenheid met de leerervaring en dat het een mediërend effect zou hebben in het verband tussen leeromgeving en tevredenheid met de leerervaring. Het onderzoek werd uitgevoerd door middel van een online vragenlijst (N = 126), waarin participanten in een online (n = 74) en hybride leeromgeving (n = 52) de tevredenheid met de leerervaring en waargenomen samenwerking op een 5-punts Likertschaal beoordeelden. De resultaten lieten geen significant verband zien tussen leeromgeving en tevredenheid met de leerervaring. Daarnaast was er geen significant verband tussen leeromgeving en waargenomen samenwerking. Samenwerking hing wel positief samen met tevredenheid met de leerervaring, maar had geen mediërend effect op het verband tussen leeromgeving en tevredenheid met de leerervaring. Vervolgonderzoek kan verder uitgebreid worden op punten waar dit onderzoek nu in tekortschoot, zoals de generaliseerbaarheid. Dit kan bijvoorbeeld door het gebruik van een aselecte steekproef en door meer culturen in het onderzoek op te nemen dan alleen een individualistische cultuur.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Havik, E.M.
Degree programme: Psychology
Differentiation route: Other [Bachelor Psychology]
Date Deposited: 22 Mar 2022 13:14
Last Modified: 22 Mar 2022 13:14
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/343

Actions (login required)

View Item View Item