Hoekstra, Marije (2024) Kohnstamms visie op godsdienst in het openbaar onderwijs van 1917 tot 1940. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
ThesisMarijeHoekstras4525132.pdf Download (326kB) | Preview |
Abstract
Sinds 1917 is in de Nederlandse grondwet opgenomen dat openbaar en bijzonder onderwijs (dat is onderwijs op basis van een religieuze of pedagogische overtuiging) op financieel gebied gelijk moeten worden bekostigd. Ondanks deze gelijkstelling op financieel gebied was er geen overeenstemming op het gebied van de invulling en inhoud van openbaar en bijzonder onderwijs. P.A. Kohnstamm, hoogleraar pedagogiek voor de Maatschappij tot Nut van 't Algemeen, ontwikkelde een geheel eigen visie op met name openbaar onderwijs. Dit onderzoek heeft deze visie bestudeerd door middel van een analyse van zes werken van Kohnstamm over godsdienst en onderwijs gepubliceerd na 1917. De analyse laat zien dat Kohnstamm een duidelijke visie had op de taak van openbare scholen en op de plek van godsdienst binnen het openbaar onderwijs. Om zijn visie te verhelderen en te onderbouwen verwijst Kohnstamm naar Van der Brugghen, een politicus uit het midden van de negentiende eeuw die dezelfde ideeën als Kohnstamm vertegenwoordigde. Aanvullend onderzoek waarin andere werken van Kohnstamm bestudeerd worden, is nodig om de resultaten van dit onderzoek te versterken.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Exalto, J. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Ethics and Education: philosophy, history and law [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 20 Jun 2024 14:01 |
Last Modified: | 20 Jun 2024 14:01 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3433 |
Actions (login required)
View Item |