Javascript must be enabled for the correct page display

Ervaren sociale steun als voorspeller voor de mate van mind-mindedness bij ouders. De modererende rol van sociaal-economische status

Luichies, Eva (2024) Ervaren sociale steun als voorspeller voor de mate van mind-mindedness bij ouders. De modererende rol van sociaal-economische status. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img] Text
Bachelorwerkstuk-Eva-Luichies.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (551kB)

Abstract

Deze studie onderzocht de effecten van sociale steun en sociaaleconomische status (SES) op mind-mindedness van ouders. Mind-mindedness (MM) verwijst naar het vermogen van ouders om zich bewust te zijn van de gedachten, gevoelens en emoties van hun (jonge) kind en dit bewustzijn specifiek te verwoorden tijdens interacties (Meins, 1997). Een willekeurige steekproef (N = 61) werd getrokken uit de TRacking Adolescents’ Individual Lives Survey (TRAILS) Next data. Metingen van ouderlijke MM, verdeeld in drie categorieën: (1) adaptieve communicatie, (2) betrokkenheid van het kind, en (3) praten over interne toestanden, werden verkregen uit tien minuten durende observaties van ouder-kind interacties op 30 maanden (Fishburn et al., 2022). Ouders gaven ook beoordelingen van hun ervaren sociale steun en sociaaleconomische status via vragenlijsten. De meervoudige regressieanalyses toonden aan dat de onafhankelijke variabelen ‘sociale steun’ en ‘SES’ geen significante voorspellers waren van de mate van MM bij ouders, zowel als op zichzelf staande variabelen als in interactie met elkaar. Een mogelijke verklaring voor de verschillen in resultaten tussen deze studie en eerder onderzoek is de relatief kleine steekproef, die voornamelijk bestond uit deelnemers met een hoog niveau van sociale steun en een overwegend gemiddelde sociaaleconomische status. De huidige studie biedt een basis voor toekomstig onderzoek. Aangezien de huidige steekproef bestond uit een relatief kleine en homogene groep, is het cruciaal voor vervolgstudies om een grotere, meer diverse steekproef te onderzoeken, met een bijzondere nadruk op de lagere niveaus van zowel sociale steun als SES onder ouders.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Sluiter-Oerlemans, A.M.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 20 Jun 2024 14:07
Last Modified: 20 Jun 2024 14:07
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3436

Actions (login required)

View Item View Item