Javascript must be enabled for the correct page display

Voorspellers van Mind-mindedness: Internaliserende Gedragsproblematiek en Geslacht van de Ouders

Hoogenberg, Dewi (2024) Voorspellers van Mind-mindedness: Internaliserende Gedragsproblematiek en Geslacht van de Ouders. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img] Text
BachelorthesisDewiHoogenbergs4901452.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (408kB)

Abstract

Inleiding: Mind-mindedness refereert naar de neiging van een ouder om af te stemmen op de mentale staat van zijn kind en de neiging om gedrag te interpreteren (Meins, 2013). Het doel van deze studie was meer inzicht krijgen in de invloed die de internaliserende gedragsproblemen van de ouders heeft op de mate van mind-mindedness van de ouders. Twee onderzoeksvragen stonden centraal: (1) In hoeverre voorspelt internaliserende gedragsproblematiek van ouders wanneer het kind 3 maanden is, de mind-mindedness van de ouders wanneer het kind 30 maanden is? (2) In hoeverre beïnvloedt het geslacht van de ouders deze relatie? Methode: Er was gebruikt gemaakt van data van het TRacking Adolescents’ Individual Lives Survey (TRAILS) Next onderzoek, de internationale spin-off studie van het TRAILS-onderzoek. Er werden N=61 ouders onderzocht. Om mind-mindedness te meten werd er gebruik gemaakt van observaties die gecodeerd werden aan de hand van drie indices (1) kindbetrokkenheid, (2) adaptieve communicatie en (3) opmerkingen over de innerlijke toestand. (Fishburn et al., 2022). Om ouderlijke internaliserende gedragsproblematiek te meten werd de Adult Self Report Questionnaire (ASR) gebruikt. Resultaten: Uit de enkelvoudige regressieanalyse bleek dat internaliserende gedragsproblematiek van ouders geen significante voorspeller was voor de mind-mindedness van ouders. Ook bleek uit de meervoudige regressieanalyse dat het model met interactie niet significant de mind-mindedness van ouders voorspelde. Discussie: De bevindingen uit het huidige onderzoek bleken niet overeen te komen met de bevindingen uitvoorgaand onderzoek, eerder onderzoek maakte gebruik van een ander operationalisering. Het huidige onderzoek was vernieuwend door de nieuwe manier van het meten van mind-mindedness en fundamenteel voor vervolgonderzoek. Vervolg onderzoek die gebruik maken van de nieuwe manier van meten van mind-mindedness en gebruik maken van een grotere en meer diverse steekproef zijn nodig.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Sluiter-Oerlemans, A.M.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 21 Jun 2024 09:41
Last Modified: 21 Jun 2024 10:22
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3438

Actions (login required)

View Item View Item