Javascript must be enabled for the correct page display

De rol van het hoger onderwijs in de ondersteuningsmogelijkheden voor care-experienced studenten: scoping review

Slomp, Marinda (2024) De rol van het hoger onderwijs in de ondersteuningsmogelijkheden voor care-experienced studenten: scoping review. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Masterthesis-M.M.Slomp.pdf

Download (791kB) | Preview

Abstract

Achtergrond. Eerder onderzoek suggereert dat care-experienced studenten een benadeelde groep in het hoger onderwijs zijn. Ze moeten meer obstakels overkomen dan de gemiddelde student. Hierdoor hebben care-experienced studenten meer ondersteuning nodig van het hoger onderwijs. Methode. Met deze gedachte is een scoping review uitgevoerd. Op deze manier is informatie verzameld over obstakels en ondersteuningsbehoeften van care-experienced studenten in hoger onderwijs en ook over welke (effectieve) ondersteuning al geboden wordt door hoger onderwijsinstellingen. Resultaten. Na het uitvoeren van deze zoekopdracht zijn tien artikelen geïncludeerd. Hier zijn vijf hoofdthema’s uit naar voren gekomen: accommodatie, financiën, mentale gezondheid, aansluiting met medestudenten en studie. Over deze thema’s wordt gesproken in termen van obstakels en ondersteuningsbehoeften van care-experienced studenten en ook in termen van aangeboden ondersteuning vanuit hoger onderwijs. Er wordt gesproken over verschillende ervaringen. Conclusie. De resultaten laten zien dat het hoger onderwijs al enkele goede ondersteuningsmogelijkheden heeft voor care-experienced studenten, welke ook als effectief gezien worden. Echter, voor het grootste gedeelte voorziet het hoger onderwijs niet in de behoefte van deze studenten voor specifieke ondersteuning. Dit leidt ertoe dat de meeste care-experienced studenten het moeilijk hebben in het hoger onderwijs. Aanbeveling. Hierop gebaseerd wordt het aanbevolen dat het hoger onderwijs een plan implementeert om hun ondersteuning voor care-experienced studenten te verbeteren. Hiernaast is verder onderzoek nodig om uit te zoeken welke ondersteuningsmogelijkheden, die internationaal gezien al geïmplementeerd worden, mogelijk zijn in de context van het Nederlandse onderwijssysteem, om de ondersteuning voor care-experienced studenten in Nederland te verbeteren. Trefwoorden: care-experience, hoger onderwijs, studenten

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Brummelaar, M.D.C. ten and Wieldraaijer-Vincent, L.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 21 Jun 2024 10:05
Last Modified: 21 Jun 2024 10:05
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3440

Actions (login required)

View Item View Item