Javascript must be enabled for the correct page display

Wikken en Wegen: de Ervaring en Omgang met Dilemma’s van Leerkrachten bij het Opstellen van het Schooladvies in Groep 8

Vegt, Miranda de (2024) Wikken en Wegen: de Ervaring en Omgang met Dilemma’s van Leerkrachten bij het Opstellen van het Schooladvies in Groep 8. Master thesis, Educational Sciences.

[img] Text
EindversieMT-mirandadevegt.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (490kB)

Abstract

Het schooladvies in groep 8 kan een complexe situatie zijn voor leerkrachten, omdat er veel informatie samenkomt uit zowel het initiële advies als de eindtoets. Dit kan ervoor zorgen dat er dilemma’s ontstaan bij de leerkracht. Deze studie heeft tot doel een dieper inzicht te verschaffen in de dilemma's die leerkrachten ervaren tijdens het opstellen van het schooladvies, omdat er weinig onderzocht is over dilemma’s die leerkrachten tegenkomen bij het schooladvies. Een beter begrip van de dilemma's die leerkrachten ervaren kan bijdragen aan effectievere ondersteuning op dit gebied. Om dit te onderzoeken is er exploratief kwalitatief onderzoek uitgevoerd middels semigestructureerde interviews. Interviews zijn getranscribeerd en gecodeerd in Atlas.ti, gevold door een thematische analyse. Uit de resultaten blijkt dat dilemma’s vooral voortkomen uit leerlingfactoren zoals een disharmonisch profiel, schoolfactoren zoals kansrijk moeten adviseren, leerkrachtfactoren zoals een gunfactor voor de leerling en contextfactoren zoals de verwachtingen van ouders. Leerkrachten hanteren diverse strategieën om met deze dilemma’s om te gaan, zoals het observeren van het gedrag van de leerling, het raadplegen van diverse bronnen, vertrouwen op onderbuikgevoel of het verschaffen van een dubbeladvies. Dilemma’s worden meestal negatief ervaren, maar kunnen worden ondervangen door bijvoorbeeld samenwerking. Bevindingen kunnen van belang zijn voor richtlijnen en wetgeving omtrent het schooladvies. Een beperking van dit onderzoek is dat de bevraagde respondenten voor een groter deel uit mannen bestonden dan het aantal leerkrachten in de totale populatie. Vervolgonderzoek zou zich verder kunnen richten op de dilemma’s door bijvoorbeeld te kijken naar andere locaties dan Noord-Nederland of door alternatieve methodologie te gebruiken, zoals observatieonderzoek.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Warrens, M.J. and Douma, N.H.
Degree programme: Educational Sciences
Differentiation route: Onderwijskunde [Master Educational Sciences]
Date Deposited: 21 Jun 2024 14:04
Last Modified: 21 Jun 2024 14:04
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3443

Actions (login required)

View Item View Item