Javascript must be enabled for the correct page display

Het welzijn en de leefomgeving van kinderen en jongeren in het Groningse gaswinningsgebied

Eleveld, Britt (2024) Het welzijn en de leefomgeving van kinderen en jongeren in het Groningse gaswinningsgebied. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
MasterthesisBrittElevelds4358198.pdf

Download (830kB) | Preview

Abstract

Doel. In 1991 werd in Groningen de eerste aardbeving als gevolg van de gaswinning geregistreerd. Ongeveer 30.000 kinderen in het gaswinningsgebied worden getroffen door de aardbevingen. Dit onderzoek had als doel inzicht te verkrijgen in de wetenschappelijke literatuur over de impact van man-made, kleinschalige, langdurige rampen op het welzijn en de leefomgeving van kinderen en jongeren en te onderzoeken welke impact terug te zien is in de specifieke context van kinderen en jongeren in het Groningse gaswinningsgebied, zoals geïdentificeerd in de rapporten van Zijlstra et al. (2019) en Ketner et al. (2024). Methode. Er is gebruikgemaakt van een mixed method onderzoeksdesign. Een scoping review is uitgevoerd, gevolgd door deductieve codering van de geselecteerde artikelen en de hierboven genoemde rapporten. Resultaten. Uit de wetenschappelijke literatuur blijkt dat man-made, kleinschalige langdurige rampen impact hebben op de cognitieve, economische, psychologische en sociale welzijnsdomeinen van kinderen en jongeren. De rampen beïnvloeden ook leefomgevingsfactoren, zoals het affectieve klimaat, sociaal netwerk en de stabiliteit van levensomstandigheden. In Groningen is een vergelijkbare impact zichtbaar op de eerdergenoemde welzijnsdomeinen en leefomgevingsfactoren. Daarnaast is er in Groningen een impact terug te zien op het fysieke welzijnsdomein en de leefomgevingsfactoren, zoals veilige directe en wijdere fysieke omgeving, respect, omgang met leeftijdsgenoten en adequaat voorbeeldgedrag in de samenleving. Conclusie. Hoewel de impact in Groningen overeenkomt met de bevindingen in de wetenschappelijke literatuur, zijn er verschillen in uitingsvorm en een bijkomende impact. Vervolgonderzoek zou de toekomstperspectieven van kinderen en jongeren en de impact van aardbevingen op schoolprestaties moeten onderzoeken.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Zijlstra, A.E.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 25 Jun 2024 10:02
Last Modified: 25 Jun 2024 10:02
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3445

Actions (login required)

View Item View Item