Javascript must be enabled for the correct page display

De Bijdrage van Reflectie op Beeldende Kunst aan Equity Literacy van Docenten: een Systematische Literatuurreview

Kloosterman, Margriet (2024) De Bijdrage van Reflectie op Beeldende Kunst aan Equity Literacy van Docenten: een Systematische Literatuurreview. Master thesis, Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
ReflectieopBeeldendeKunstKloostermanMargrietMasterthese.pdf

Download (770kB) | Preview

Abstract

Professionele ontwikkelingsprogramma’s voor docenten zijn vaak ontoereikend om inclusieve en kansengelijke klassen te creëren. Dit creëert een behoefte aan de ontwikkeling van equity literacy; een set van vaardigheden die docenten in staat stelt om ongelijkheid te herkennen, erop te reageren, op lange termijn te corrigeren en deze correcties te onderhouden (Gorski, 2016). Aan de hand van een systematische literatuurreview is er onderzoek gedaan naar de stand van zaken van de inzet van kritische reflectie op beeldende kunst ten behoeve van aspecten van equity literacy van pre-service en in-service docenten. Er zijn zes artikelen geïncludeerd in dit onderzoek uit het totaal van 1116 zoekresultaten. Er is gebleken dat kritische reflectie op beeldende kunst plaatsvindt in verschillende vormen waaronder het beantwoorden van reflectievragen, beschrijven van kunstwerken en bespreken van kunstwerken en interpretaties ervan. De uitkomsten van kritische reflectie op beeldende kunst richten zich voornamelijk op het ontwikkelen van het herkennen en corrigeren van ongelijkheid in de klas. Daarnaast zijn er aanwijzingen dat de reflecties kunnen bijdragen aan het reageren op ongelijkheid en onderhouden van correcties van ongelijkheid. De conclusie van dit onderzoek benadrukt dat kritische reflectie op beeldende kunst een waardevol hulpmiddel kan zijn bij de professionele ontwikkeling van docenten, in het bevorderen van inclusieve en kansengelijke klassen. In vervolgonderzoek zou in meer detail gekeken kunnen worden naar de context waarbinnen de kritische reflectie op beeldende kunst heeft plaatsgevonden en hoe via deze werkvorm het reageren op ongelijkheid meer gestimuleerd zou kunnen worden. Sleutelwoorden: equity literacy, kritische reflectie, beeldende kunst, pre-service docenten, in-service docenten, professionele ontwikkeling.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Deunk, M.I.
Degree programme: Educational Sciences
Differentiation route: Onderwijskunde [Master Educational Sciences]
Date Deposited: 25 Jun 2024 10:04
Last Modified: 25 Jun 2024 10:04
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3447

Actions (login required)

View Item View Item