Javascript must be enabled for the correct page display

Augmented Reality en Virtual Reality in het Onderwijs: Een Vergelijkend Onderzoek Naar de Houding en Intentie van Pabostudenten en Werkzame Leerkrachten

Kruit, Hieke (2024) Augmented Reality en Virtual Reality in het Onderwijs: Een Vergelijkend Onderzoek Naar de Houding en Intentie van Pabostudenten en Werkzame Leerkrachten. Bachelor thesis, Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB).

[img] Text
Bachelorwerkstuk---Hieke-Kruit---S4521668-2.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (642kB)

Abstract

In dit onderzoek analyseren we de verschillen in houding ten opzichte van AR en VR tussen pabostudenten en werkzame leerkrachten. Daarnaast wordt onderzocht welk aspect van deze houding het sterkst bijdraagt aan de intentie om AR/VR in het onderwijs toe te passen. Via een online enquête hebben we gegevens verzameld van 48 leerkrachten en 43 pabostudenten over hun intenties om AR/VR te gebruiken en de onderliggende motivaties. Uit de MANOVA bleek geen significant verschil tussen de twee groepen. Echter, de resultaten van de univariate ANOVA toonden aan dat er verschillen zijn in de specifieke motivaties van pabostudenten en leerkrachten. Een t-test wees uit dat pabostudenten een sterkere intentie hebben om AR/VR te gebruiken dan leerkrachten. Een meervoudige regressieanalyse is toegepast op beide groepen om te bepalen welke houdingsaspecten het meest invloedrijk zijn voor hun intentie om AR/VR te gebruiken. Dit model bleek significant voor leerkrachten, maar niet voor pabostudenten. Toch was er geen significante relatie tussen de motivatieaspecten en de intentie om AR/VR te gebruiken. De resultaten impliceren dat leerkrachten het potentieel van AR/VR erkennen, maar dat er nog steeds barrières zijn die het gebruik ervan belemmeren. Bovendien onderstrepen deze bevindingen het belang voor pabostudenten om meer te leren over de voordelen van AR/VR voor hun toekomstige leerlingen. Er is meer onderzoek nodig naar het besluitvormingsproces van zowel pabostudenten als leerkrachten bij de implementatie van AR/VR, wat cruciaal is voor het ontwikkelen van adequate ondersteuning bij de toepassing ervan in onderwijsinstellingen.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Mouw, J.M.
Degree programme: Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB)
Differentiation route: None [Bachelor AOLB]
Date Deposited: 25 Jun 2024 10:04
Last Modified: 25 Jun 2024 10:04
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3448

Actions (login required)

View Item View Item