Javascript must be enabled for the correct page display

Zicht op risico- en beschermende factoren bij jeugdigen met psychosociale problemen

Velde, Thomas Rink van der (2024) Zicht op risico- en beschermende factoren bij jeugdigen met psychosociale problemen. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
MasterThesisVAT.R.vanderVelde.pdf

Download (861kB) | Preview

Abstract

De verklarende analyse is in opkomst binnen de jeugd-ggz en jeugdzorg, met name wanneer er sprake is van complexe psychosociale problematiek bij jeugdigen. Psychosociale problematiek wordt versterkt, in stand gehouden en/of gereduceerd door middel van risico- en/of beschermende factoren van de jeugdige en diens omgeving op micro-, meso- en macroniveau. Dit onderzoek brengt hulpvragen van jeugdigen met psychosociale problemen in kaart in relatie tot specifieke risico- en beschermende factoren op micro-, meso- en macroniveau binnen de verklarende analyse. Om de risico- en beschermende factoren in kaart te brengen zijn er 555 verklarende analyses van een GGZ-organisatie in Noord Nederland geanalyseerd met behulp van kwantitatief beschrijvend onderzoek. Het onderzoek laat zien dat niet alle onderzochte verklarende analyses risico- en of beschermende factoren bevatten. Op mesoniveau zijn in meerdere mate risico- en beschermende factoren gemeten en gekeken naar meest voorkomende classificaties was er een lichte prevalentie op microniveau. Factoren op macroniveau zijn nauwelijks gemeten. Tot slot laat het onderzoek zien dat er veelal combinaties van psychosociale problemen en combinaties van risico- en beschermende factoren voorkomen. De uitkomsten laten met name zien dat er geen eenduidig beeld te schetsen is van bepaalde risico en/of beschermende factoren op de verschillende niveaus in relatie tot de psychosociale problemen. De resultaten benadrukken de complexiteit van interactie tussen de verschillen factoren en de noodzaak om te streven naar een holistisch beeld van de psychosociale problematiek van jeugdigen met behulp van een volledig ingevulde verklarende analyse.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Lichtwarck-Aschoff, A.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 25 Jun 2024 10:05
Last Modified: 25 Jun 2024 10:05
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3449

Actions (login required)

View Item View Item