Javascript must be enabled for the correct page display

De Technologische, Pedagogische en Inhoudskennis en Self-Efficacy van Leerkrachten en Pabostudenten bij de Inzet van AR/VR

Winssen, Dominique van (2024) De Technologische, Pedagogische en Inhoudskennis en Self-Efficacy van Leerkrachten en Pabostudenten bij de Inzet van AR/VR. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img] Text
DominiquevanWinssenBachelorverslag2024.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (522kB)

Abstract

Ondanks het potentieel van augmented reality (AR) en virtual reality (VR) in het onderwijs, blijft de integratie van deze technologieën in basisscholen beperkt. Dit komt mede door de het gebrek aan competentie van de leraar bij het effectief gebruik van deze technologieën. Deze studie vergelijkt de competenties en zelfeffectiviteit van leraren in opleiding en werkzame leraren bij het integreren van AR/VR in het onderwijs. Er is een cross-sectioneel onderzoek uitgevoerd onder 54 leraren en 62 leraren in opleiding. Een Mann-Whitney U-test toonde verschillen aan in bepaalde TPACK-competenties (Technologische Pedagogische Inhoudskennis). Terwijl docenten aantoonbare hogere pedagogische (PK) en inhoudelijke kennis (CK) hadden, lieten leraren in opleiding een grotere technologische inhoudelijke kennis (TCK) en technologisch pedagogisch inhoudelijke kennis (TPCK) zien. Verrassend genoeg vertoonden beide groepen vergelijkbare technologische kennis kennis (TK) en technologische pedagogische kennis (TPK). Een Mann-Whitney U-test meldde ook dat leraren in opleiding een hogere zelfeffectiviteit hebben bij het gebruik van AR/VR vergeleken met leraren. Met inzicht in deze verschillen kunnen er betere trainingsprogramma's komen om de competentie te vergroten en de effectieve integratie van AR/VR in het onderwijs stimuleren. Zowel huidige als toekomstige docenten hebben hier baat bij. Verder onderzoek naar factoren die deze verschillen beïnvloeden, zoals eerdere ervaringen met AR/VR is nodig voor meer inzicht.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Mouw, J.M.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 25 Jun 2024 10:08
Last Modified: 25 Jun 2024 10:08
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3451

Actions (login required)

View Item View Item