Javascript must be enabled for the correct page display

De invloed van Ouderlijke Mind-Mindedness op Internaliserend gedrag bij Kinderen van 30 maanden: de Modererende Rol van Geslacht

Swierstra, Rinske Jildou (2024) De invloed van Ouderlijke Mind-Mindedness op Internaliserend gedrag bij Kinderen van 30 maanden: de Modererende Rol van Geslacht. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img] Text
Bachelorwerkstuk--Rinske-Swierstra--S4773381.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (512kB)

Abstract

Mind-mindedness verwijst naar de neiging van ouders om zich bewust te zijn van en aandacht te hebben voor de mentale toestand van het kind, en is herhaaldelijk in verband gebracht met positieve kindresultaten. Mind-minded ouders interpreteren het gedrag van hun kind door rekening te houden met de onderliggende emoties en gedachten. Deze studie onderzocht de relatie tussen ouderlijke mind-mindedness op 3 maanden en internaliserende gedragsproblemen bij kinderen op 30 maanden, waarbij het geslacht van het kind werd meegenomen als mogelijke moderator. De steekproef bestond uit 139 ouder-kindparen uit de Tracking Adolescents Individual Lives Survey - Next Generation cohortstudie (TRAILS NEXT). Mind-mindedness werd gecodeerd en gemeten op basis van 10 minuten durende video-observaties tijdens interactief spel. Internaliserende gedragsproblemen werden gemeten met behulp van de Child Behavior Checklist-preschool versie (CBCL). Er werden geen significante resultaten gevonden tussen ouderlijke mind-mindedness en internaliserende gedragsproblemen in de correlatie- en regressieanalyses. Er was ook geen significant effect voor de mogelijke modererende rol van het geslacht van het kind. Op basis van onze bevindingen concludeerden we dat mind-mindedness en internaliserende gedragsproblemen niet gecorreleerd zijn, en dat het geslacht van het kind geen significante effecten opleverde. Echter, de kleine steekproefgrootte en het gebrek aan onafhankelijke observaties voorkomen dat we definitieve conclusies kunnen trekken. Daarom is het belangrijk voor verder onderzoek om de relatie tussen mind-mindedness en internaliserende gedragsproblemen en de invloed van het geslacht van het kind in meer detail te onderzoeken, zodat de relatie tussen deze factoren kan worden bepaald.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Sluiter-Oerlemans, A.M.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 25 Jun 2024 10:09
Last Modified: 25 Jun 2024 10:09
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3452

Actions (login required)

View Item View Item