Javascript must be enabled for the correct page display

TSES-SP: Psychometrische kwaliteit van de Teacher Sense of Efficacy Scale – Social Participation

Daalder, Sanne (2024) TSES-SP: Psychometrische kwaliteit van de Teacher Sense of Efficacy Scale – Social Participation. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img] Text
Thesis-SA-Daalder-definitief.pdf
Restricted to Repository staff only until 13 June 2025.

Download (627kB)

Abstract

Sociale participatie geeft de aanwezigheid van positieve sociale contacten/ interacties, acceptatie, sociale relaties/vriendschappen maar ook de eigen perceptie van leerlingen weer. Voor leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte blijkt dat zij in vergelijking tot reguliere leerlingen achterblijven op sociale participatie. Deelname blijkt voor deze leerlingen niet vanzelfsprekend te zijn, zij hebben hulp nodig van de leerkracht (De Boer et al., 2022). De teacher self-efficacy blijkt een belangrijke factor te zijn om met succes inclusief onderwijs te realiseren. Rademaker en De Boer (2017) hebben de Teacher Self-efficacy Scale gericht op het bevorderen van sociale participatie (TSES-SP) ontwikkeld. Deze vragenlijst heeft veel potentie, maar de psychometrische kwaliteit is onbekend. Het doel van dit onderzoek is om de psychometrische kwaliteiten van de vragenlijst TSES-SP voor leerkrachten binnen het primair onderwijs te duiden. Er werd een cross-sectioneel kwantitatief onderzoek uitgevoerd met leerkrachten uit het regulier primair onderwijs (N = 403). Naast de TSES-SP zijn verwante vragenlijsten meegenomen als meetinstrumenten. De gegevens werden geanalyseerd met behulp van de betrouwbaarheid, (gecorrigeerde) item-totaal correlatieanalyse, lineaire regressieanalyse, confirmatieve en exploratieve Mokkenschaalanalyse. Geconcludeerd kan worden dat de TSES-SP een voldoende hoge betrouwbaarheid heeft om individuele uitspraken te doen. Ook is gebleken dat de TSES-SP een goede constructvaliditeit heeft. Met de TSES-SP kan de competentie van de leerkracht in het bevorderen van de sociale participatie van leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte duidelijk worden benadrukt. Door meer inzicht in de competentie van leerkrachten, kan worden bijgedragen aan het succesvol maken van inclusiever onderwijs!

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Rademaker, F.C. and Frans, N.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 25 Jun 2024 10:12
Last Modified: 25 Jun 2024 10:12
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3454

Actions (login required)

View Item View Item