Javascript must be enabled for the correct page display

Ontsnappen via media: Een onderzoek naar escapisme als bron van veerkracht onder LHBTQI-jongeren

Post, Jolien (2024) Ontsnappen via media: Een onderzoek naar escapisme als bron van veerkracht onder LHBTQI-jongeren. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Bachelorscriptie-J.-PostS4929993.pdf

Download (260kB) | Preview

Abstract

Jongeren behorend tot de LGBTQI-gemeenschap (lesbisch, homo, biseksueel, transgender, queer en intersekse) worden onevenredig vaak geconfronteerd met minderheidsstressoren zoals discriminatie, geweld en stigmatisering, wat kan leiden tot mentale of gedragsproblemen zoals depressie, angst, middelenmisbruik of zelfbeschadiging. Om de effecten van deze stressoren te verminderen is het cruciaal om veerkracht bij LGBTQI-jongeren te benadrukken. Veerkracht is het vermogen om op een positieve manier te navigeren door omgevingen waar bedreigingen aanwezig zijn. De factoren die veerkracht bevorderen, in tegenstelling tot kwetsbaarheden, in de levens van LGBTQI-jongeren blijven echter grotendeels onderbelicht. Recente studies geven aan dat LGBTQI-jongeren vaak veerkracht ontwikkelen via verschillende vormen van online en offline media. Een terugkerend thema met betrekking tot mediaplatformen is escapisme, wat wordt gedefinieerd als de neiging om afleiding en verlichting te zoeken van onaangename realiteiten. Huidig onderzoek verwijst hier vaak op een negatieve manier naar, maar escapisme kan ook worden gebruikt als een manier van coping en het vergroten van veerkracht. Het huidige onderzoek richt zich specifiek op de vraag: ‘Hoe ervaren LGBTQI-jongeren vormen van escapisme via verschillende online en offline mediacategorieën?’ Om deze vraag te beantwoorden, werd een vragenlijst verspreid via online mediaplatforms. LGBTQI-jongeren die deelnamen aan de vragenlijst vulden een dagboekvraag in waarin zij dagelijkse gebeurtenissen beschrijven die hen vreugde brachten (676 rapportages). Resultaten gebaseerd op de geanalyseerde gegevens tonen aan dat LGBTQI-jongeren veerkracht opbouwen door vormen van offline en online media. Deze platforms bieden een steeds inclusievere omgeving voor LGBTQI-individuen en een breed scala aan identiteitsrepresentaties. Dit resulteerde erin dat LGBTQI-jongeren herkenning vonden in mediakarakters en hen gebruikten als rolmodellen in hun persoonlijke levens.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Baams, L.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 25 Jun 2024 10:12
Last Modified: 25 Jun 2024 10:12
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3455

Actions (login required)

View Item View Item