Javascript must be enabled for the correct page display

Relatie tussen Mind-Mindedness van de Ouder en Externaliserend Probleemgedrag van het Kind: de Modererende Invloed van SES

Knol, Anne (2024) Relatie tussen Mind-Mindedness van de Ouder en Externaliserend Probleemgedrag van het Kind: de Modererende Invloed van SES. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img] Text
BachelorwerkstukAnneKnols4836162.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (503kB)

Abstract

Mind-mindedness is de neiging van de ouder om zijn/haar kind te zien als een individu met eigen gedachten en gevoelens. In eerder onderzoek werd een negatieve correlatie gevonden tussen mind-mindedness en later externaliserend probleemgedrag van het kind. Het is echter nog onduidelijk welke rol de sociaaleconomische status (SES) van de ouders speelt in deze relatie. Het doel van dit onderzoek was 1) de negatieve correlatie tussen mind-mindedness en externaliserend probleemgedrag te repliceren en 2) onderzoeken op welke manier SES deze relatie beïnvloedt. Hiervoor werd een longitudinale, correlationele studie uitgevoerd met een substeekproef (N = 139) van de Tracking Adolescents Individual Lives Survey – Next generational (TRAILS Next) cohort study. Mind-mindedness werd gemeten met een 10-minuten durend vrij spel interactie tussen ouder en hun kind van 3 maanden, externaliserend probleemgedrag werd gemeten met de Child Behavior Checklist – preschool version wanneer het kind 30 maanden was en SES werd gemeten aan de hand van het opleidingsniveau en maandelijks inkomen van de ouder. Tegen de verwachtingen in, werd er geen correlatie gevonden tussen mind-mindedness en externaliserend probleemgedrag (r = .07, p = .527). Verder werd er geen bewijs gevonden voor een modererende invloed van SES. Vervolgonderzoek zou moeten focussen op de omstandigheden waarin deze relaties wel bestaan, aangezien deze kennis van belang kan zijn bij het voorkomen van externaliserend probleemgedrag.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Sluiter-Oerlemans, A.M.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 25 Jun 2024 10:13
Last Modified: 25 Jun 2024 10:13
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3456

Actions (login required)

View Item View Item